• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2015.tde-17112015-094913
Document
Author
Full name
Carmen Lúcia Melges Elias Gattás
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Cury, Lucilene (President)
Furlan, Sueli Angelo
Ng, Thaís Brianezi
Imbernon, Rosely Aparecida Liguori
Moraes, Lafayette de
Title in Portuguese
Novas mediações na interface comunicação e educação: a educomunicação como proposta para uma educação ambiental transformadora
Keywords in Portuguese
Complexidade
Comunicação e Educação
Educomunicação Socioambiental
Humanismo, Sustentabilidade
Abstract in Portuguese
Esta investigação tem como objetivo buscar uma educação ambiental crítica, dialógica e democrática, que potencialize a mudança de hábitos e comportamentos, melhorando a qualidade de vida em nosso planeta. A educação ambiental surge comprometida com a proteção da vida na Terra, reconhecendo o papel central da educação na formação de valor e para a ação social. Partiremos de uma concepção complexa e sistêmica da sustentabilidade, chegando a ideia de sustentabilidade humanista. Na USP, a Superintendência de Gestão Ambiental (SGA) lançou em 2013 o Programa de Incentivo à Sustentabilidade da USP, com o intuito de apoiar projetos que tivessem como objetivo a promoção da educação visando à sustentabilidade para construir de forma participativa uma Universidade sustentável, como modelo para a sociedade brasileira. Um dos projetos aprovados, "A ECA e a EACH em união para a sustentabilidade na USP", criou a disciplina "Educomunicação Socioambiental" no Curso de Educomunicação (ECA/USP), colocando em prática a reflexão sobre os fundamentos e as implicações da Educação Ambiental e produzindo um ecossistema comunicativo capaz de dialogar com as práticas ambientais. Concluiu-se que a Educomunicação Socioambiental tem um grande potencial para desenvolver uma EA eficiente, capaz de transformar hábitos e comportamentos. Ao introduzir o diálogo, empoderando a comunidade e desenvolvendo o protagonismo nos processos de reflexão e produção, ela facilita o intercâmbio de experiências, garantindo uma comunicação participativa e cidadã, capaz de contribuir para a preservação dos recursos naturais.
Title in English
-
Keywords in English
Complexity
Environmental Educommunication
Humanism
Sustainability, Communication and Education
Abstract in English
This research aims to seek a critical environmental education, dialogue and democratic, that leverages the changing habits and behaviors, improving the quality of life on our planet. Environmental education appears committed to the protection of life on Earth, recognizing the central role of education in shaping values and social action. Depart from a complex and systemic concept of sustainability, reaching the idea of humanistic sustainability. We will start from a complex and systemic concept of sustainability, reaching the idea of humanistic sustainability. At USP, the Board of Environmental Management (BEM) launched in 2013 the Incentive Program to Sustainability at USP, in order to support projects that have as an objective the promotion of education aiming at sustainability to build in a participatory manner a sustainable University, as model for the Brazilian society. One of the approved projects, "ECA and the EACH in union for sustainability at USP," created the discipline "Environmental Educommunication" in Educational Communication Course (ECA / USP), putting into practice the reflection on the foundations and implications of Education Environmental and producing a communications ecosystem capable of dealing with environmental practices. It was concluded that the Environmental Educommunication has great potential to develop an efficient EA, able to transform habits and behaviors. By introducing the dialogue, empowering the community and developing the role of the reflection and production processes, it facilitates the exchange of experience, ensuring a participatory and citizen communication, able to contribute to the preservation of natural resources of the planet.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-11-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.