• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2001.tde-19042007-113959
Documento
Autor
Nombre completo
Marcos Pires Leodoro
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2001
Director
Tribunal
Miranda, Hercilia Tavares de (Presidente)
Menezes, Luis Carlos de
Zanetic, Joao
Título en portugués
Educação Científica e Cultura Material - os artefatos lúdicos -
Palabras clave en portugués
Cultura científica
Ensino de ciências
Ludicidade
Resumen en portugués
A fusão de conhecimentos tecnológicos e científicos na produção dos objetos industrializados compõe o cenário da cultura material contemporânea. Este trabalho propõe abordar os objetos industrializados como instrumentos pedagógicos da educação científica, colocando em evidência as relações entre conhecimento, inventividade, concepções estéticas e o imaginário científico e tecnológico da sociedade contemporânea. A estratégia de exploração dos objetos industrializados como artefatos lúdicos ocorre mediante a manipulação dos mesmos, de modo a evidenciar suas propriedades formais, promovendo uma modificação didática da sua funcionalidade original, concebida no design, ou construindo novos artefatos com os materiais disponíveis no cotidiano circundante. Essa estratégia pressupõe a educação científica como prática pedagógica voltada à formação do cidadão com participação ativa na sociedade, superando a condição de consumidores passivos de mercadorias. Como subsídio à pratica que propomos, fazemos uma análise da concepção mecanicista da natureza, apontada como um dos principais elementos constitutivos da atual sociedade tecnocientífica.
Título en inglés
Scientific education and material culture: the playful artifacts
Palabras clave en inglés
playful artifacts
scientific culture
scientific education
Resumen en inglés
The fusion of technological and scientific knowledge in the production of industrialized objects compose the setting of the contemporary material culture. The proposal of this work is to tackle the industrialized objects as pedagogical instruments of scientific education, emphasizing the relations amongst knowledge, inventiveness, aesthetics conceptions and the scientific and technological imaginary of contemporary society. The strategy of exploration of the industrialized objects as playful artifacts happens in view of the manipulation of these objetcs, emphasizing their formal characteristics, promoting a didactic modification of their original function, conceived in design, or building new artifacts with the available material in daily life. This strategy assumes the scientific education as a pedagogical practice directed to the formation of a citizen with active participation in society, overcoming the condition of passive consumers of goods. As a subsidy to the proposed practice, we do an analysis of the mechanical philosophy of nature, considered as one the main elements of the technological and scientific society.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
APENDICE1.pdf (302.18 Kbytes)
APENDICE2.pdf (40.33 Kbytes)
APRESENTACAO.pdf (48.04 Kbytes)
BIBLIOGRAFIA.pdf (62.33 Kbytes)
CAPITULO1.pdf (147.82 Kbytes)
CAPITULO2.pdf (145.00 Kbytes)
CAPITULO3A.pdf (120.37 Kbytes)
CAPITULO3B.pdf (1.79 Mbytes)
CAPITULO4.pdf (122.79 Kbytes)
PRIMEIRASPAGINAS.pdf (310.17 Kbytes)
Fecha de Publicación
2007-04-25
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.