• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2009.tde-23022010-150127
Document
Author
Full name
Mariana Galvao Nascimento
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Barretto, Elba Siqueira de Sa (President)
Candau, Vera Maria Ferrao
Mate, Cecilia Hanna
Title in Portuguese
Diversidade de culturas na escola: reflexão sobre uma experiência
Keywords in Portuguese
currículo
diversidade cultural
relações étnico-raciais
Abstract in Portuguese
O objeto de estudo desta dissertação é a análise da experiência de introdução de oficinas de Cultura Brasileira em escola municipal da capital paulista, cujo projeto pedagógico tem características diferenciadas. Esboçando as linhas mestras do projeto da escola em que ocorre a experiência, ao descrever e problematizar o trabalho desenvolvido nessas oficinas, notadamente, as de Capoeira e de Música que tratam da temática afro-brasileira, buscou-se analisar as tensões existentes entre o conhecimento oficial veiculado na escola e os saberes tradicionais produzidos no universo das culturas populares. Foram realizadas entrevistas com membros da comunidade escolar diretora, professoras, oficineiras, membros do Conselho Pedagógico, bem como alunos e familiares, com o intuito de reconstruir as origens das atividades em torno da cultura brasileira na escola, e de verificar os desdobramentos da abordagem que valoriza as contribuições da cultura afro-brasileira. O objetivo foi o de analisar em que medida há integração entre os conhecimentos sistemáticos e as oficinas culturais; se as professoras da escola demonstram aceitar e reconhecem a proposta de trabalho em torno da cultura afro-brasileira como componente do conteúdo curricular e, ainda, se perceberam mudanças na forma como os estudantes elaboram suas convicções sobre a presença e a contribuição dos afro-descendentes em nossa cultura. Da parte das crianças quis-se identificar como elas captam e reelaboram as informações advindas das oficinas que têm como temática a cultura afro-brasileira e se, de alguma maneira, alunos afrodescendentes aceitam melhor a presença das culturas negras na composição de suas identidades. Do lado das crianças brancas desejou-se observar se a abordagem incitada nessas oficinas produziu mudanças relativas à ampliação de seus repertórios culturais originais. Em relação aos familiares, tentou-se captar como eles aceitam a proposta que a escola oferece, de trabalho com a diversidade cultural. Para tanto, utilizamos o referencial teórico oferecido pela teoria crítica do currículo, com base em autores como Apple, Giroux, McLaren, Sacristán, bem como algumas contribuições de Canclini, para compreender melhor a inserção das culturas tradicionais no contexto do capitalismo global.
Title in English
Cultural diversity in school: reflexion about an experience
Keywords in English
cultural diversity
curriculum
ethnic-racial relationship
Abstract in English
The subject of this thesis is to analyze the experience of introduction of workshops about Brazilian Culture at a municipal school at São Paulos capital which pedagogical project has distinct characteristics. Sketching the main lines of the project at the school where the experience occurs describing and problematizing the work developed in these workshops, specially, the one of Capoeira and Music workshop which works about an afro-brazilian thematic. The thesis looks for to analyze the tensions existents between the official knowledge transmitted in school and the traditional one made on the popular culture universe. There were made interviews with members of the scholar community principal, teachers, workshoppers, members of the Pedagogical Council as well as students and relatives with the objective to rebuild the beginnings of the activities related to brazilian culture at school and to check the unfold of the approach that values the contributions of afro-brazilian culture. The objective was analyzing in what measure occurs the integration between the systematic knowledge and cultural workshops; if teachers at school demonstrate accepting and recognizing the work proposal with afro-brazilian culture as a component at curriculum contents and, more, if they have noticed changes on the way that the students organize their convictions about the presence and the contribution of afro-descendants in our culture. On children part it was intended to identify how they catch and reorganize information came upon workshops which have as thematic afro-brazilian culture and if, in any way, afro-descendants students accept much better the presence of black-cultures building their identities. On white-children part it was wanted to observe if the approach employed at these workshops has produced changes relating to the amplification on their original cultural repertory. Relating to the family, it was tried to captivate how they accept the proposal offered by the school: working with cultural diversity. Therefore, we have used theoretical reference offered by the curriculum critical theory, based on authors like Apple, Giroux, McLaren, Sacristán, as well as some contributions from Canclini to comprehend better the introduction of traditional cultures at the global capitalism context.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2010-03-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.