• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2008.tde-26012009-171841
Documento
Autor
Nombre completo
Olga Aparecida do Nascimento Loyola
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2008
Director
Tribunal
Severino, Antonio Joaquim (Presidente)
Cauvilla, Waldir
Gallo, Silvio Donizetti de Oliveira
Nascimento, Milton Meira do
Ponce, Branca Jurema
Título en portugués
Filosofia na universidade: traçar, inventar, criar.
Palabras clave en portugués
Deleuze
filosofia
Nietzsche
subjetivação
universidade
Resumen en portugués
Trata-se de pesquisa teórica, de caráter filosófico-educacional, que examina as possibilidades do ensino filosófico no curso superior. Para tanto considera as condições e limites históricos de um dos locais privilegiados em que esta prática se efetivaria: a universidade. Analisa alguns elementos do processo curricular subjacentes à opção pela inclusão da disciplina Filosofia na universidade. Verifica a identidade e o sentido desse ensino, suas limitações teóricas, históricas e metodológicas. Reflete sobre o tripé formação/transformação/subjetivação, referidos em diferentes graus quando se trata de justificar o ensino da filosofia. Com base em ferramentas conceituais fornecidas principalmente por Friedrich Nietzsche, Michel Foucault e Gilles Deleuze, examina até que ponto a instrumentalização do conhecimento e do saber filosófico tem afastado a possibilidade da construção de um pensar e agir criativos. Examina como a constituição prática de formas de subjetivação massificadas desvia-se ou dificulta a realização de outras possibilidades como as de desnaturalizar as evidências, promover uma crítica do presente, criar conceitos, e construir a autonomia necessária para o surgimento de outras formas de subjetividades, como criação política, ética e estética.
Título en inglés
Philosophy at the University: to design, to invent, to create.
Palabras clave en inglés
Deleuze
Nietzsche
philosophy
subjectivation
university
Resumen en inglés
This paper presents a theoretical research, of a philosophical-educational nature, which examines the possibilities of philosophy teaching as part of University courses. In order to accomplish this, the paper considers historical conditions and limitations of one of the privileged environments in which this practice would be effective: the University. The paper analyses some of the elements of the curricular process which underlie the option for including Philosophy as part of the syllabus in University courses. It verifies the identity and the sense of such teaching, its theoretical, historical and methodological limitations. It also presents a reflection on the three-sided stand educational background /transformation/subjectivation, which are referred to in different degrees when dealing with justifying Philosophy teaching. Based on conceptual tools provided mostly by Friedrich Nietzsche, Michel Foucault and Gilles Deleuze, the paper examines how far instrumentalization of philosophical knowledge has kept away the possibility of building creative thought and action. It examines how practical constitution of massed subjectivation forms either deviates or turns harder the realization of other possibilities, such as denaturalize evidences, promote a critical view of the present time, create concepts, and to build the necessary autonomy for the appearance of other subjectivity forms, such as political, ethical and esthetic creation.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2009-03-05
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.