• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.55.2015.tde-14092015-140718
Document
Author
Full name
Jean Paulo Martins
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2015
Supervisor
Committee
Delbem, Alexandre Cláudio Botazzo (President)
Fonseca, Carlos Manuel Mira da
Maciel, Carlos Dias
Santos, Maristela Oliveira dos
Wanner, Elizabeth Fialho
Title in Portuguese
Análise da aprendizagem de ligações em otimização evolutiva
Keywords in Portuguese
Aprendizagem de ligações
EDAs
MOEDAs
Multimodalidade
Abstract in Portuguese
A suposta ubiquidade de sistemas decomponíveis foi interpretada por Holland (1975) como o principal motivo para o desempenho dos algoritmos genéticos (Genetic Algorithms (GAs)). A hipótese de Building Blocks (BBs) sugere que algoritmos genéticos mais eficientes poderiam ser implementados, contudo, apenas anos depois essas ideias puderam ser avaliadas experimentalmente no contexto de algoritmos de estimação de distribuição (Estimation of Distribution Algorithms (EDAs)). EDAs utilizam modelos probabilísticos, estimados a partir da população, para inferir características do espaço de busca que poderiam ser utilizadas para implementar operadores de reprodução mais eficazes. Tanto em problemas mono- quanto multi-objetivo, EDAs emergiram sob a premissa de que a eficácia dos operadores de reprodução seria proporcional à representatividade dos modelos probabilísticos utilizados. No entanto, estudos recentes tem demonstrado que a dificuldade em se construir modelos confiáveis pode tornar essa premissa inviável. Ou seja, para certos problemas de otimização os modelos probabilísticos utilizados seriam, em geral, de baixa qualidade e, portanto, não produziriam operadores eficazes. Esta tese trata das limitações encontradas na construção de modelos probabilísticos (linkage learning) sob a perspectiva da multimodalidade dos problemas em questão. A análise teórica considerou problemas aditivamente separáveis, enquanto a generalização das conclusões foi investigada em instâncias do modelo NK-landscapes e do problema da mochila multidimensional (Multidimensional Knapsack Problem (MKP)). Os resultados indicaram que a acurácia dos modelos probabilísticos é se relaciona inversamente ao grau de multimodalidade da função objetivo e que, em casos de extrema multimodalidade a construção de modelos probabilísticos confiáveis pode ser tornar infactível. Este resultado poderia inviabilizar o uso de EDAs no contexto multiobjetivo, devido a intrínseca multimodalidade de tais problemas. No entanto, observou-se que apesar da ausência de estatísticas confiáveis sobre cada uma das funções objetivo, a correlação entre elas se torna estatisticamente observável e útil aos operadores de reprodução na manutenção da diversidade e controle convergência da população.
Title in English
Analysis of linkage learning in evolutionary optimization
Keywords in English
EDAs
Linkage-learning
MOEDAs
Multimodality
Abstract in English
The supposed ubiquity of nearly-decomposable systems was interpreted by Holland (1975) as the rationale for the performance of Genetic Algorithms (GAs), the Building Block (BB) hypothesis. His seminal studies suggest more efficient GAs as viable, but only later on his ideas have become practically tangible in the context of Estimation of Distribution Algorithms (EDAs). EDAs employ probabilistic modeling so as to infer properties of the search space (BBs) that could be useful for the effectiveness of reproduction operators. In both, single- and multi-objective contexts, EDAs have emerged on the assumption there is a correlation between how much information a model can conceive and how effective reproduction operators can be. However, more recent results suggest the difficulties in producing accurate linkage models can prevent such a relation to be true. In other words, for some optimization problems linkage learning might not be able to produce accurate linkage models, hence EDAs would not outperform GAs. This thesis addresses the limits of linkage learning in the context of single- and bi-objective problems, regarding the influence of multimodality on the accuracy of the linkage models and the efficiency of EDAs. A theoretical analysis was performed in terms of additively separable functions and general conclusions are assessed through experimentation with instances of the NK-model and the Multidimensional Knapsack Problem (MKP). The results indicated that the accuracy of the linkage models tends to decrease as a result of increasing multimodality, which weakens pairwise dependencies and might lead to pairwise independence in extreme cases. Since most EDAs rely on bivariate statistics to estimate multivariate distributions, their applicability is limited to optimization problems within a certain range of multimodality. In multi-objective problems, on the other hand, some EDAs have shown better performance than GAs, which seemed as a contradiction since multi-objective problems are inherently multimodal. Our results suggest that in such cases the correlation among the objective functions becomes statistically evident, as a consequence, linkage learning models such correlation instead of problems substructures, which is useful to obtain a better exploration of extreme regions of the objective space.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-09-14
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.