• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.59.2011.tde-22102013-164124
Document
Author
Full name
Mônica Carolina Jurca Martins
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2011
Supervisor
Committee
Cianflone, Ana Raquel Lucato (President)
Bruns, Maria Alves de Toledo
Pinezi, Ana Keila Mosca
Title in Portuguese
Expectativas escolares e profissionais de adolescentes: um estudo sobre relações de gênero e percepção de autoeficácia acadêmica
Keywords in Portuguese
autoeficácia
projeções de vida.
relações de gênero
Abstract in Portuguese
A cultura, concomitantemente às características biológicas do homem, modelou normas de convivência, posturas sociais, formas de ser e pensar nas diversas sociedades existentes. Entre posturas, modos de ser, agir e pensar percebe-se uma clara distinção entre homens e mulheres. Distinção essa que não abrange somente o fato de nascer biologicamente homem ou mulher (sexo), mas, também, ser culturalmente homem ou mulher (gênero). As implicações e como essa diferença se apresenta na vida individual e em sociedade, nas instituições (especificamente na família e escola), são abordadas nesse trabalho. Dessa forma, o presente trabalho teve como objetivo compreender se os papéis de gênero possuem relações com as escolhas de meninos e meninas em situação escolar na condição de alunos, se suas expectativas se pautam em modelos de homem e mulher de sua sociedade quando planejam e projetam suas vidas. Objetivou também analisar se as projeções de vida futura dos meninos e meninas estão relacionadas à percepção de sua auto-eficácia acadêmica. A metodologia adotada foi descritiva e qualitativa. Os procedimentos de coleta de dados foram: dois roteiros para avaliação da autoeficácia acadêmica e uma redação. Os participantes foram alunos das 1ªs e 2ªs séries do ensino médio de escolas públicas e privadas. As questões referentes a projetos de escolaridade, de constituição familiar, pretensões acadêmicas e a relação do indivíduo com o trabalho, mostram que o planejamento do futuro depende principalmente do bom desempenho escolar, apresentado pelos participantes através da autoeficácia positiva, que parece ser, para eles, condição fundamental para a realização de planos e metas. A análise dos dados também mostra que as relações de gênero são permeadas por desigualdades seja na esfera pessoal ou social. As desigualdades de gênero estão presentes no discurso dos participantes, que reproduzem e se enquadram em relações desiguais, tanto meninos como meninas, sendo a diferença ainda um parâmetro para a desigualdade.
Title in English
Adolescents' scholars and professionals expectancies: a study about gender relations and academic autoeficacy perception
Keywords in English
gender relations
projections of life.
self-efficacy
Abstract in English
The culture, concomitantly with the human biological characteristics, has shaped rules of acquaintanceship, socials postures, manners of being and thinking in the various existents societies. Among postures, manners of being, acting and thinking, it is possible clearly realizes a distinction between men and women. This distinction, not only covers the fact that be born biologically man or woman (sex), but also to be culturally man or woman (gender). The implications and how this difference is presented in the personal and social life, institutions (specifically family and school) are approached in this study. That way, the present study had as objective to understand if the gender roles have relations with the choices of boys and girls as regular students; if their expectations are ruled by society`s models of man and woman when they plan and project their lives. Objected, also, to analyze if the boys` and girls` future projections of life are related to the perception about their academic self-efficacy. The methodology adopted was descriptive and qualitative. The procedures of data collection were: two roadmaps to assess the academic self-efficacy and one writing. The participants were 1st and 2nd year High School students of public and private schools. The questions about academic projects, family, and the individual's relationship with the work, shows that the future planning of these students depends on the good academic performance, presented by positive self-efficacy, that seems to be, for them, a fundamental condition for the plans and targets realization. The data analysis also shown that, the gender relations are permeated by inequalities whether in personal or social life. The inequalities of gender are present in the speech of the participants, these that reproduce and still fit themselves in unequal gender relations, both boys and girls. Being yet the difference a parameter to the inequality.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-02-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.