• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2016.tde-29062016-120906
Document
Auteur
Nom complet
Tiago Lemes Pantuzzi
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2016
Directeur
Jury
Marton, Scarlett Zerbetto (Président)
Azeredo, Vânia Dutra de
Cardoso, Sergio
Titre en portugais
A primeira recepção de Nietzsche no Brasil: a Escola de Recife
Mots-clés en portugais
Escola de Recife
Gilberto Amado
José Oiticica
Nietzsche
Recepção
Tobias Barreto
Resumé en portugais
Este trabalho tem o objetivo de examinar a primeira recepção de Nietzsche no Brasil, a partir das leituras que alguns intelectuais da Faculdade de Direito de Pernambuco fizeram de seus textos. A Escola de Recife surge de um movimento intelectual dentro da faculdade pernambucana que, entre seus objetivos, busca construir uma identidade cultural nacional que se distancie do predomínio europeu. Em meio a esse movimento, encontramos a menção mais antiga ao filósofo alemão num texto de Tobias Barreto de 1876. Juntamente com o escrito do professor brasileiro, há um grupo de estudiosos germanistas que, além de terem trazido obras alemãs para a faculdade, acreditaram que elas poderiam fornecer as bases de uma cultura melhor para o Brasil. Para tanto trabalharemos em quatro capítulos: no primeiro faremos a contextualização histórica do momento em que se dá a primeira citação de Nietzsche; no segundo, analisaremos mais detalhadamente o pensamento de Tobias Barreto; no terceiro, nos dedicaremos a influência que Barreto exerceu sobre José Oiticica; no quarto, veremos como Nietzsche influenciou os alunos vindouros, destacando o poeta e escritor Gilberto Amado.
Titre en anglais
The first reception of Nietzsche in Brazil: Recifes School
Mots-clés en anglais
Gilberto Amado
José Oiticica
Nietzsche
Reception
Recifes School
Tobias Barreto
Resumé en anglais
The purpose of this study is to examine the first reception of Nietzsche in Brazil based on the reading that some intellectuals from the Faculty of Law of Pernambuco performed of his texts. Escola de Recife (Recifes School) emerged from an intellectual movement within the Pernambuco faculty which, amongst its goals, aimed to build a national cultural identity that can detach itself from the European predominance. Within this movement, we can find the oldest mention to the German philosopher in a text by Tobias Barreto from 1876. Together with the Brazilian teachers writing, there is a group of germanist scholars who, besides having brought German works to the faculty, believed that these could provide the basis of a better culture for Brazil. For such analysis, we will work with four chapters: in the first one, we will provide the historical contextualization of the moment in which the first mention to Nietzsche occurred; in the second one, we will analyze Tobias Barretos thinking more precisely; in the third one, we will discuss the influence of Barreto on his pupil José Oiticica; in the fourth one, we will see how Nietzsche influenced future students, with emphasis to the poet and writer Gilberto Amado.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2016-06-29
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.