• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2019.tde-21052019-110356
Document
Author
Full name
Giuliana Souza de Lima
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Moraes, José Geraldo Vinci de (President)
Cerasoli, Josianne Francia
Ikeda, Alberto Tsuyoshi
Saliba, Elias Thome
Vicente, Eduardo
Title in Portuguese
O som da garoa: cultura radiofônica e produção musical em São Paulo (anos 1930 e 1940)
Keywords in Portuguese
Escuta
História
Música popular
Radiodifusão
São Paulo
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem por objetivo investigar as relações entre o desenvolvimento de uma cultura radiofônica e a produção e circulação musical na cidade de São Paulo, entre os anos 1930 e 1940. Nesse período se testemunhou uma expansão significativa da radiodifusão paulistana em vários aspectos interdependentes: o crescimento do número de emissoras; a ampliação do comércio e consumo de equipamentos eletrônicos; a transição de um cenário amador para a exploração de um modelo comercial; a ascendente divisão do trabalho e profissionalização dos artistas e técnicos; a criação de uma linguagem radiofônica; a consolidação de um star system local; a transformação nos padrões musicais e também da escuta privada e doméstica. Envolvendo interesses e projetos diversos, de agentes ligados tanto à esfera pública como privada, esse processo resultou na consolidação do rádio como veículo de informação, entretenimento e publicidade, tendo as emissoras se tornado empresas do espetáculo urbano. As práticas adotadas pelos sujeitos que vivenciaram esta experiência empresários, anunciantes, produtores, músicos, ouvintes etc. se mostrariam bastante significativas, tanto na conformação de uma moderna indústria da cultura, como na criação de uma nova cultura musical, a qual este trabalho busca compreender e analisar.
Title in English
The sound of the drizzle: radiophonic culture and music production in São Paulo (1930s and 1940s)
Keywords in English
Broadcasting
History
Listening
Popular music
São Paulo City
Abstract in English
This research intends to investigate the relations between the development of a radiophonic culture and the musical production and circulation in the city of São Paulo, between the 1930s and the 1940s. In this period, there was a significant expansion of broadcasting in the city in many interdependent aspects: the growth of the number of stations; the expansion of the commerce and consumption of electronic devices; the transition of an amateur scenario to the exploitation of a commercial model; an ascending division of labour and professionalization of the artists and technicians; the creation of a radiophonic language; the consolidation of a local star system; the transformation of the musical patterns and also of the private and domestic listening. Involving diverse interests and projects of people linked to both public and private spheres, this process resulted in the consolidation of radio as a vehicle for information, entertainment and publicity, and the stations became companies of the urban spectacle. The practices adopted by the subjects who lived this experience entrepreneurs, advertisers, producers, musicians, listeners etc. would be quite significant both in the conformation of a modern culture industry and in the creation of a new musical culture, which this work seeks to understand and analyze.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-05-21
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.