• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2019.tde-21052019-110356
Documento
Autor
Nombre completo
Giuliana Souza de Lima
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2018
Director
Tribunal
Moraes, José Geraldo Vinci de (Presidente)
Cerasoli, Josianne Francia
Ikeda, Alberto Tsuyoshi
Saliba, Elias Thome
Vicente, Eduardo
Título en portugués
O som da garoa: cultura radiofônica e produção musical em São Paulo (anos 1930 e 1940)
Palabras clave en portugués
Escuta
História
Música popular
Radiodifusão
São Paulo
Resumen en portugués
Este trabalho tem por objetivo investigar as relações entre o desenvolvimento de uma cultura radiofônica e a produção e circulação musical na cidade de São Paulo, entre os anos 1930 e 1940. Nesse período se testemunhou uma expansão significativa da radiodifusão paulistana em vários aspectos interdependentes: o crescimento do número de emissoras; a ampliação do comércio e consumo de equipamentos eletrônicos; a transição de um cenário amador para a exploração de um modelo comercial; a ascendente divisão do trabalho e profissionalização dos artistas e técnicos; a criação de uma linguagem radiofônica; a consolidação de um star system local; a transformação nos padrões musicais e também da escuta privada e doméstica. Envolvendo interesses e projetos diversos, de agentes ligados tanto à esfera pública como privada, esse processo resultou na consolidação do rádio como veículo de informação, entretenimento e publicidade, tendo as emissoras se tornado empresas do espetáculo urbano. As práticas adotadas pelos sujeitos que vivenciaram esta experiência empresários, anunciantes, produtores, músicos, ouvintes etc. se mostrariam bastante significativas, tanto na conformação de uma moderna indústria da cultura, como na criação de uma nova cultura musical, a qual este trabalho busca compreender e analisar.
Título en inglés
The sound of the drizzle: radiophonic culture and music production in São Paulo (1930s and 1940s)
Palabras clave en inglés
Broadcasting
History
Listening
Popular music
São Paulo City
Resumen en inglés
This research intends to investigate the relations between the development of a radiophonic culture and the musical production and circulation in the city of São Paulo, between the 1930s and the 1940s. In this period, there was a significant expansion of broadcasting in the city in many interdependent aspects: the growth of the number of stations; the expansion of the commerce and consumption of electronic devices; the transition of an amateur scenario to the exploitation of a commercial model; an ascending division of labour and professionalization of the artists and technicians; the creation of a radiophonic language; the consolidation of a local star system; the transformation of the musical patterns and also of the private and domestic listening. Involving diverse interests and projects of people linked to both public and private spheres, this process resulted in the consolidation of radio as a vehicle for information, entertainment and publicity, and the stations became companies of the urban spectacle. The practices adopted by the subjects who lived this experience entrepreneurs, advertisers, producers, musicians, listeners etc. would be quite significant both in the conformation of a modern culture industry and in the creation of a new musical culture, which this work seeks to understand and analyze.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2019-05-21
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.