• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2008.tde-30032009-160755
Document
Author
Full name
Daniela Viana Pannuti
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Melo, Lelia Erbolato (President)
Belintane, Claudemir
Cabral, Ana Lúcia Tinoco
Title in Portuguese
Aspectos descritivos e interpretativos da narrativa do sonho na criança
Keywords in Portuguese
Criança
Inconsciente
Linguagem oral
Narrativa
Sonho
Abstract in Portuguese
O presente trabalho tem como objeto de estudo as narrativas do sonho produzidas por crianças, suas principais características e contribuições para o desenvolvimento da linguagem na criança. Neste sentido, o principal objetivo deste trabalho é identificar e descrever os organizadores dominantes no processo de construção das narrativas orais por crianças entre 6 e 7 anos, a fim de evidenciar a importância da escuta do interlocutor, bem como explorar as relações metalingüísticas presentes no encontro entre o adulto (= pesquisador) e a criança = sujeito). Assim, com base nessas produções, a análise levará em conta os aspectos discursivos e lingüísticos, os mecanismos do sonho, a construção das seqüências narrativas e os elementos lingüísticos pertinentes, como os marcadores conversacionais, os tempos verbais, a questão da subjetividade, entre outros. A proposta apresentada foi uma situação de relato a partir de uma mesma pergunta feita pela pesquisadora: Você já sonhou quando estava dormindo? Conte um sonho que já teve. Para examinar os desdobramentos obtidos nas respostas a esta indagação, nos apoiamos em referenciais teóricos psicanalíticos (Freud, Winnicott) e psicolingüísticos (F.François), sobretudo. Colocar na fala o sonho é um desafio e um prazer para a criança, na medida em que, nesse exercício, a criança, ao colocar-se como sujeito, tem possibilidade de ampliar suas habilidades comunicativas, entrar em contato com construções provindas de seu inconsciente e confirmar seu papel enquanto protagonista de sua história. É justamente isto que nos interessa desvendar para o leitor.
Title in English
Descriptive and interpretative aspects of narrative of dream in children
Keywords in English
Children
Dream
Narrative
Oral language
Unconscious
Abstract in English
The present work has as object of study the narratives of dreams produced by children, its main characteristics and contributions for the development of child´s discourse. In this direction, the main objective is to identify and to describe the dominant organizers, in the process of construction of oral narratives from children between 6 and 7 years, in order to evidence the importance of the listening of the interlocutor, as well as exploring the metalinguistics relations current in the meeting between the adult (researcher) and the child (subject). Thus, on the basis of these productions, the analysis will take in account the discursive and linguistic aspects, the mechanisms of the dream, the construction of the narrative sequences, pertinent the linguistic elements, as the conversational markers, the verbal tenses, the question of the subjectivity, among others. The proposal presented was a situation of narrative from one same question made by the researcher: Have you ever dreamed when you were sleeping? Tell me a dream that you had. To examine the unfoldings gotten in the answers to this investigation, we use as references the psychoanalytical (Freud, Winnicott) and psycholinguistic (F.François) referential, over all. To place in words the dream is a challenge and a pleasure for the child, in the measure where, in this exercise, the child, when placing itself as subject, has possibility to extend its communicative abilities, to enter in contact with constructions come from its unconscious and to confirm its role as protagonist of its history. This is exactly what we intend to unmask for the reader.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2009-04-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.