• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2017.tde-13062017-162927
Document
Author
Full name
Gabriel Salvi Philipson
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Mazzari, Marcus Vinicius (President)
Andrade, Homero Freitas de
Eggensperger, Klaus Friedrich Wilhelm
Title in Portuguese
Entremeios da literatura e da filosofia - o humano entre fantasia e realidade em O mestre e margarida de M. Bulgákov
Keywords in Portuguese
Elemento fáustico
Mikhail Bulgákov
Nietzschianismo russo
O Mestre e Margarida
Realismo socialista
Abstract in Portuguese
Nesta dissertação me proponho a analisar o romance O Mestre e Margarida (1940) de M. Bulgákov a partir das noções de humano, fantasia e realidade. Para isso, inicio por uma análise do primeiro capítulo do romance de Bulgákov em aproximação com o romance realista socialista, buscando elementos com que Bulgákov se contrapõe ao realismo socialista. Sugiro, aqui, que esses elementos teriam ligação com questões éticas e de modos de representação do real, de tal modo que essas questões residem no cerne temático e formal do romance. Em seguida, me proponho a analisar o entremeio entre o primeiro capítulo de O Mestre e Margarida, que se passa em Moscou, e o segundo capítulo, o romance dentro do romance, a história de Pôncios Pilatos e Jeshua escrita pelo personagem Mestre. Nesse momento, estou preocupado em discutir três temas principais: a. a função do fáustico no romance, bem como outras questões a ele associadas, como o problema do valor em Goethe, Binswanger, Nietzsche e Heidegger leitor de Nietzsche; b. o modo como um romance está dentro do outro, uma vez que, entre outras coisas, o modo como se dá a passagem entre um e outro é variado e instaura uma questão sobre a qual não poucos críticos se debruçaram; e c. a singularidade do procedimento paródico presente no romance, a qual me leva a enveredar por um estudo da sátira menipeia de Bakhtin, em consonância com alguns pontos de seus textos iniciais, preocupados, por exemplo, com o problema da responsabilidade. Por fim, passo a uma análise do segundo capítulo de O Mestre e Margarida, o assim chamado romance dentro do romance, que narra à sua maneira a interação entre Jeshua e Pôncios Pilatos. Aqui, aproximo dessa narrativa algumas questões relacionadas ao nietzschianismo russo e a Nietzsche, tendo em vista hipóteses trabalhadas nos momentos anteriores deste estudo. Nesse percurso, as desenvolvo e aprofundo, principalmente a respeito de assuntos como a recepção de aspectos da filosofia alemã no contexto russo-soviético e o lugar complexo de O Mestre e Margarida no modernismo.
Title in English
Intermediums of literature and philosophy: the human between fantasy and reality in M. Bulgakovs The Master and Margarita
Keywords in English
Faustic element
Mikhail Bulgakov
Russian Nietzscheanism
Socialist realism
The Master and Margarita
Abstract in English
In this dissertation I propose an analysis of M. Bulgakovs novel The Master and Margarita (1940), considering the notions of human, fantasy and reality. For this purpose, I begin by an analysis of the first chapter of Bulgakovs novel, approaching it to socialist realist novel, aiming to find elements in which Bulgakov counteracts socialist realism. I suggest these elements have to do with ethical matters and with issues about how to represent the real, in a way that these matters and issues rest on the novels thematic and formal heart. Afterwards, I propose to analyse the intermedium (entremeio) between The Master and Margaritas first chapter, which takes place in Moscow, and the second chapter, which is the novel inside the novel, the story of Pontius Pilate and Yeshua written by the Master, the character. At this point, I am concerned with three main themes: a. the function of the faustic in the novel and related matters, like the value issue in Goethe, Binswanger, Nietzsche and Heidegger as Nietzsches reader; b. the way in which a novel is inside the other, since the link between one and another varies, posing an issue handled by several critics; and c. the singularity of the parodic procedure found in the novel, which leads me to embark on a study of Bakhtins menippean satire in consonance with some points of his first texts that are concerned, for example, with the issue of the answerability. Finally, I analyse the The Master and Margaritas second chapter, the so called novel inside the novel, which tells in its own ways the interaction between Yeshua and Pilate. I articulate it here with some issues connected with the Russian Nietzscheanism and with Nietzsche himself considering assumptions that Ive worked previously. In this route, I advance assumptions about issues like the reception of aspects of German philosophy in Russian-soviet background and The Master and Margaritas intricate place inside modernism.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-06-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.