• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.81.2017.tde-04042017-081456
Document
Author
Full name
Lilian Cristiane Almeida dos Santos
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Kawamura, Maria Regina Dubeux (President)
Galindo, Monica Abrantes
Dias, Valéria Silva
Galvão, Juarez Bezerra
Guridi, Verónica Marcela
Title in Portuguese
Identidades docentes e Amazônia: movimentos no contexto de um programa de formação
Keywords in Portuguese
Ensino de Física
Formação de Professores
Identidade Profissional
Abstract in Portuguese
O Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR) é um programa do Ministério da Educação, visando à formação de professores que atuam na rede pública, especialmente daqueles que não possuem certificação. Em parceria com a Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), e com secretarias de ensino municipais e a secretaria estadual, estão sendo ofertados diversos cursos de formação inicial na região Oeste do Pará. Em particular, na área de ciências exatas, está sendo oferecida a Licenciatura Integrada em Matemática e Física. No Oeste do Pará há especificidades relacionadas ao ambiente, ao clima e ao modo de vida social fortemente impregnadas pela realidade amazônica, constituindo um universo social muito particular. Estudos anteriores na área de formação de professores mostram que ações educacionais na região têm sido tímidas e não conseguem causar impactos expressivos, o que aponta para a necessidade de considerar as heterogeneidades das relações locais. Diante desse quadro, o objetivo desta pesquisa foi desenvolver um estudo sobre a contribuição que um programa de formação de professores, como o PARFOR, pode oferecer à formação docente. A partir disso, visamos a identificar/delinear a natureza das interações, tensões, contrapontos e pontes de diálogo que se instauraram, em seus diversos níveis, no sentido de melhor contribuir para o processo de formação docente. Para tal, construímos uma matriz/estratégia de análise, envolvendo identidades dos professores, que permitisse refletir sobre cursos dessa natureza e discutir relações entre o programa de formação e os resultados encontrados. Essa matriz apresenta três tipos identitários para os professores: identidade em busca de estabilidade; identidade em busca de desenvolvimento/pertencimento; e identidade em busca de autonomia e negação à docência. Esta pesquisa se propõe como qualitativa. Dada a abrangência do problema, optamos por centrar nossa pesquisa em um único município, no caso, Alenquer. Nesta investigação, impõe-se como essencial dar voz aos professores, protagonistas centrais do processo, na condição de mediadores ativos da realidade escolar e social. Assim, optou-se por destacar questões relativas à identidade dos professores, como inseridos em sua realidade educacional e social. Utilizamos alguns tipos de materiais de coleta de dados: documentos; diversidade de registros escritos - diário de campo, questionários, atividades; entrevistas. A partir da integração dessas diferentes visões, foram delineados alguns de seus movimentos em contexto. E esses movimentos apontam para uma melhoria da percepção de si e de seu contexto. Assim, esperamos ter contribuído para uma compreensão mais aprofundada e integrada da realidade educacional brasileira, sobretudo pela integração dos saberes locais - amazônicos - e globais.
Title in English
Teacher Identities and Amazonia: movements in the context of a training program
Keywords in English
Professional identity
Teacher training
Teaching of Physics
Abstract in English
The National Training Plan for Basic Education Teachers (Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica, PARFOR) is a program of the Brazilian Ministry of Education, aimed at training teachers who work in the public network, especially those who do not have certification. In partnership with the Federal University of the West of Pará (UFOPA), and with municipal Secretaries and State Secretariat of Education, several initial training courses are being offered in the Western region of Pará. The Associate License in Mathematics and Physics is offered in the area of Exact Sciences. In the West of Pará there are specificities related to the environment, climate and social way of life strongly impregnated by the Amazonian reality, constituting a very particular social universe. Previous studies on teacher training show that educational actions in the region have been few and do not cause significant impacts. This points to the need to consider the heterogeneities of local relationships. Given this framework, this research aims at developing a study on the contribution that a teacher training program, such as PARFOR, can offer to teacher training. We aim to identify/ delineate the nature of interactions, tensions, counterpoints and bridges of dialogue that have been established, at their various levels, to contribute to the process of teacher training. To do this, we constructed a matrix/ strategy of analysis, involving the identities of the teachers, that allowed to reflect on training courses like these and to discuss relations between the training program and the results found. This matrix presents three types of teachers' identities: identity in search of stability; identity in search of development/ belonging; and identity in search of autonomy and denial of teaching. This research is proposed as qualitative. Given the scope of the problem, we chose to focus our research on a single municipality called Alenquer. In this investigation, it is essential to give voice to the teachers, central actors of the process and active mediators of school and social reality. Thus, it was decided to highlight issues related to the identity of teachers, based on the representations of the students-teachers inserted in their educational and social reality. We used some types of data collection materials: documents; many written registers - field diary, questionnaires, activities; interviews. From the integration of these different views, some of their movements in context were outlined. These movements point to an improvement in the perception of self and its context. Thus, we hope to have contributed to a deeper and integrated understanding of the Brazilian educational reality, by the integration of - Amazonian - local and global knowledge.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-04-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.