• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.81.2019.tde-02052019-173025
Document
Author
Full name
Luciane Fernandes de Goes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Fernandez, Carmen (President)
Agostinho, Silvia Maria Leite
Marcondes, Maria Eunice Ribeiro
Rosa, Maria Inês de Freitas Petrucci dos Santos
Sá, Luciana Passos
Title in Portuguese
Reações redox: uma proposta para desenvolver o conhecimento pedagógico do conteúdo. São Paulo, 2018
Keywords in Portuguese
Conhecimento
Conhecimento pedagógico do conteúdo
Desenvolvimento profissional
Formação continuada do professor
Química - Estudo e ensino
Abstract in Portuguese
O conteúdo de reações redox tem sido apontado como sendo um dos mais difíceis para os docentes e estudantes de Química e é de fundamental importância que os professores desenvolvam o conhecimento pedagógico do conteúdo (PCK) de tal tópico para melhor abordá-lo em sua prática pedagógica. Neste trabalho, investigou-se qual o impacto de um curso de formação continuada no desenvolvimento do PCK de professores de Química sobre reações redox. Para fundamentar a estruturação do curso, primeiramente foi feita uma revisão da literatura para mapear como o conteúdo redox vem sendo abordado e as limitações associadas ao seu ensino. Na sequência foram analisados como os livros didáticos do Ensino Médio abordam esse conteúdo e, em seguida, foram investigadas as dificuldades de professores do Ensino Médio em ensinar tal conteúdo. Por fim, investigou-se um curso de formação continuada que envolveu o conteúdo de reações redox. Finalizadas essas etapas de fundamentação, foi planejado e implementado um curso de formação continuada com intuito de desenvolver o PCK de professores sobre reações redox. Durante o curso, os professores foram observados e suas atividades foram analisadas. Os dados coletados se basearam nas respostas ao instrumento CoRe e a outros questionários relacionados às reações redox, planos de aulas, vinhetas e registros audiovisuais. Os dados foram analisados em termos de estratégias de ensino, materiais curriculares, métodos de avaliação e dificuldades dos alunos. Para a análise de dados utilizou-se a análise temática qualitativa com base nos cinco componentes do PCK propostos por Park e Oliver. Os resultados mostram que os professores, após a participação no curso de formação continuada, conseguiram desenvolver os componentes de forma independente e em diferentes níveis, sendo o conhecimento das estratégias o de maior destaque de melhora. Além disso, observam-se indícios de integração dos componentes do PCK.
Title in English
Redox reactions: a proposal to develop the Pedagogical Content Knowledge
Keywords in English
Pedagogical content knowledge
Redox reactions
Teachers' knowledge
Teachers' training
Abstract in English
The redox reactions content has been identified as one of the most difficult topics for chemistry students and teachers, and it is of fundamental importance to the development of chemistry teachers' pedagogical content knowledge (PCK). This study investigated the impact of a continuous professional development (CPD) course on the development of chemistry teachers' PCK of redox reactions. Firstly, a literature review was made in order to map how the redox content has been approached and the limitations associated with its teaching. Secondly, high school chemistry textbooks were analyzed to investigate how they address this content and then, difficulties of high school teachers' teaching this content were investigated. In addition, a CPD course that includes the content of redox reactions was investigated. After completing these steps, a CPD course was designed to develop chemistry teachers' PCK of redox reactions. During the course, teachers were observed and their activities were analyzed. The data were collected based on the responses to the CoRe (Content Representation) instrument and other questionnaires related to redox reactions, lesson plans, vignettes and audiovisual records. Data were analyzed in terms of teaching strategies, curricular materials, assessment methods and students' difficulties. For the data analyzing, it was used the qualitative thematic analysis based on the five PCK components proposed by Park and Oliver. The results showed that the teachers that participated in the CPD course, were able to develop the components at different levels independently and their knowledge of the teaching strategies has the most prominent improvement. In addition, evidence of the integration of PCK components was observed.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-05-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.