• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2015.tde-02122015-130528
Document
Author
Full name
Marco Alberto Wang
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Prado, Edmir Parada Vasques (President)
Chaim, Marcos Lordello
Cunha, Maria Alexandra Viegas Cortez da
Viana, Adriana Backx Noronha
Title in Portuguese
Critérios para avaliação da alfabetização computacional
Keywords in Portuguese
Alfabetização Computacional
Exclusão Digital
Inclusão Digital
Abstract in Portuguese
A tecnologia da informação e comunicação (TIC) tem se tornado cada vez mais comum no cotidiano da sociedade atual. Diversas são as facilidades disponibilizadas para os indivíduos habilitados no uso da TIC. Entretanto, estar habilitado em TIC não corresponde apenas a aspectos de conforto; a falta dessa habilitação restringe oportunidades importantes. Destaca-se a relevância deste conhecimento no ambiente acadêmico, no qual os alunos são constantemente chamados à execução de atividades apoiadas por computadores e aplicativos. Para ingressar no mercado de trabalho, nas mais diversas áreas de atuação, tem-se exigido o prévio preparo relacionado aos conhecimentos e habilidades sobre a TIC. Felizmente, os dispositivos de TIC têm se tornado cada vez mais acessíveis à população em geral, e os aplicativos também têm oferecido usabilidade cada vez mais intuitiva. Ainda assim, constata-se que a autoaprendizagem sobre TIC é restrita a alguns aspectos específicos, e ainda considerada insuficiente para um preparo minimamente adequado. Como agravante, as ações de incorporação da TIC no ensino público brasileiro ainda são malsucedidas. Esta dissertação tem como objetivo principal a definição de critérios para avaliação da Alfabetização Computacional (AC), correspondente à identificação do conjunto relevante de conhecimentos e habilidades de TIC, aplicada a alunos do ensino médio. Para atender a esse objetivo, os principais aspectos da AC foram extraídos da literatura por meio de uma revisão sistemática, e submetidos à análise de especialistas pela aplicação da Técnica Delphi. Os aspectos de TIC identificados como mais relevantes pelos especialistas para AC são: ética, ferramentas de busca, privacidade, segurança e vírus. Em complemento, este estudo também visa descrever como as instituições de ensino médio e as empresas avaliam a relevância dos conhecimentos e habilidades de AC. Os dados coletados possibilitaram uma análise comparativa de pontos de vista distintos dos docentes, pesquisadores e empresas sobre o tema. Concluiu-se que a conectividade corresponde ao elemento central da AC na atualidade, com base no conjunto de aspectos classificados como mais relevantes pela metodologia de pesquisa aplicada.
Title in English
Criteria for assessing computer literacy
Keywords in English
Computer literacy
Digital divide
Digital inclusion
Abstract in English
Information and communication technology (ICT) has become increasingly common in the daily life of today's society. Many conveniences are made available to all individuals by using ICT. However, knowledge of ICT does not refer only to aspects of comfort; the lack of this competence restricts important opportunities. Noteworthy is the great importance of this knowledge in the academic environment, in which students are constantly required to perform activities supported by computers and applications. In order to enter the job market, in several areas, prior preparation related to knowledge and skills on ICT is required. Fortunately, ICT devices have become increasingly accessible to the population in general, and applications have also been offering increasingly intuitive usability. Still, it appears that ICT self-learning is restricted to some specific aspects, and considered insufficient for a minimally adequate preparation. To make matters worse, the learning of ICT in Brazilian public schools is still insufficient. This dissertation aims at defining some criteria for assessing Computer Literacy (CL), corresponding to an identification of the relevant body of knowledge regarding ICT skills, to be applied to high school students. In order to meet this goal, the main aspects of CL were extracted from literature by a systematic review, and submitted to expert analysis by Delphi Technique. The aspects of ICT identified as the most important ones by experts at CL are: ethics, search engines, privacy, security and viruses. In addition, this study also aims at describing how high school institutions and companies evaluate the relevance of CL knowledge and skills. The collected data has allowed a comparative analysis of different points of view of teachers, researchers and companies on the subject. We have concluded that connectivity represents the central element of CL nowadays, based on the set of issues classified as the most relevant by the research methodology.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-12-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.