• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
Document
Author
Full name
Anderson Josue Correa de Paula Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Benedito-Silva, Ana Amélia (President)
Rodrigues Neto, Camilo
Santos, Renato Vicentini dos
Title in Portuguese
Ensino do câncer com o uso de modelos baseados em agentes
Keywords in Portuguese
Câncer
Hallmarks of cancer
Modelagem baseada em agentes
NetLogo
Sistemas complexos
Software didático
Tumorigênese
Abstract in Portuguese
No presente trabalho foi desenvolvida uma ferramenta para tornar o ensino do câncer na graduação mais efetivo. Tal ferramenta foi criada utilizando simulações multi-agente na plataforma NetLogo e conceitos gerais do processo de formação do câncer. O modelo que serviu de base para a criação da ferramenta foi o de Hanahan & Weinberg (2011). Inicialmente, para mostrar que a ferramenta é adequada para o ensino do câncer, foram definidos conceitualmente os Sistemas Complexos e o câncer e, em seguida, foi mostrado como estes se relacionam. Para desenvolver o presente trabalho, foram utilizadas pesquisas em dados secundários, entrevistas em profundidade e participação em aulas, palestras e seminários. O resultado desse processo foi uma ferramenta com diversas aplicações capaz de ensinar sobre o câncer através de muita interatividade e experimentação. Foi elaborada uma discussão sobre a problemática do ensino no Brasil e como isso afeta a aceitação de novas metodologias de ensino conforme a que é apresentada neste trabalho. Discutiu-se sobre o ensino do câncer no Brasil e a utilidade de ferramentas da área de sistemas complexos para tal. Para finalizar o trabalho, foram sugeridas algumas formas interessantes de se estender o uso da ferramenta desenvolvida na pesquisa científica, na clínica médica, no melhoramento de exames diagnósticos, entre outras
Title in English
Teaching Cancer using Agent-based Models
Keywords in English
Agent-based modeling
Cancer
Complex systems
Didatic tool
Hallmarks of cancer
NetLogo
Tumorigenesis
Abstract in English
In the current work was developed a tool to increase the effectiveness of teaching cancer in undergraduate courses. This tool was built through multi-agents simulations in NetLogo platform and using general concepts of the cancer formation process. The tool is based in Hanahan & Weinbergs (2011) model. Initially, in order to justify the adequacy of the tool in teaching cancer, the Complex Systems and the Cancer are conceptualized and then, how they are related to each other. Secondary data research, in-depth interviews and participation in classes, seminars and lectures on relevant subjects were used to develop the current work. The result of this process is a teaching tool with many applications able to teach the student through much interaction and much experimentation. There is a discussion about the education in Brazil and how it affects new methodologies in class as the one presented in this work. There was also a discussion about the teaching of cancer in Brazil and the usefulness of tools from the field of Complex Systems for this teaching. To finish the work, some interesting forms of extension of this tool are suggested
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Biblioteca.pdf (5.39 Mbytes)
Publishing Date
2019-09-25
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.