• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2018.tde-04022017-153411
Document
Author
Full name
Kátia Silva Souza dos Anjos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Oliveira, Régia Cristina (President)
Campos, Edemilson Antunes de
Velardi, Marilia
Vitiello, Julia Ziviani
Title in Portuguese
O corpo cênico do balé clássico: um estudo a partir de relatos de bailarinos (as) clássicos (as) brasileiros (as)
Keywords in Portuguese
Aprendizado
Balé clássico
Corpo
Dom
Técnicas
Abstract in Portuguese
A presente pesquisa teve como objetivo compreender a naturalização do corpo cênico demandado pelo balé clássico. Buscamos investigar como se constrói a naturalização do corpo cênico, expressivo, no balé clássico, uma vez que o mesmo é pensado, pelos bailarinos pesquisados, como algo que é próprio do (a) bailarino (a); como um dom. A partir de uma abordagem metodológica qualitativa, utilizamos como técnicas de investigação a observação de espetáculos de balé e entrevistas semiestruturadas com bailarinos (as) clássicos (as) brasileiros (as), que apresentaram anos de atuação e que possuíam a técnica incorporada. As trajetórias profissionais foram distintas. Alguns desses bailarinos dançaram, por exemplo, balés de repertório completos, outros dançaram variações dessa modalidade. Alguns deles escolheram a profissão de professor (a) de balé, outros, são profissionais em companhias de dança no país, mas todos os entrevistados participaram de festivais de dança. Como resultado de pesquisa, destacam-se os seguintes aspectos: o corpo pleno de quem dança balé clássico; um corpo que já possui uma técnica explícita e implícita, incorporadas. Essas técnicas configuram uma aprendizagem, que se dá por meio da reprodução e imitação de trejeitos de bailarinos renomados, vistos como modelo e inspiração para os bailarinos entrevistados. São assim imitados aspectos que consideram adequados à cena. Ao mesmo tempo, os bailarinos buscam na própria vida, nas emoções do cotidiano, a inspiração e as sensações que possam ser externalizadas na cena. Para os indivíduos pesquisados, ser artista no balé clássico articula-se à ideia de dom por conta de um aprendizado inconsciente que se dá no cotidiano. Essa noção de dom no balé clássico não é recente, podendo ser vista desde o século XVII, articulada à ideia de liberdade e autonomia artística. Há assim, uma atualização dessa ideia, em outros termos, circunstâncias e percepções
Title in English
The scenic body of classical ballet: a study from reports of brazilian classical dancers
Keywords in English
Body
Classical ballet
Gift
Learning
Techniques
Abstract in English
This research aimed to understand the naturalization of the scenic body demanded by classical ballet. We seek to investigate how the naturalization of "scenic body", expressive, in classical ballet, since it is thought, researched by dancers, as something that is itself the dancer, as a gift. From a qualitative approach, we used as investigative techniques the observing ballet performances and semi-structured interviews with Brazilian classical dancers who had years of experience and that had the technique in their bodies. Professional trajectories were different. Some of these dancers, danced for example, repertory ballets and others danced variations of ballet. Some of them have chosen the ballet teaching profession others are professionals in dance companies in the country but all responders participated in dance festivals. As search result stand out the following: full body who dance classical ballet; a body that already has a "explicit technique" and "implicit technique, in their bodies. These techniques constitute a learning that takes place through reproduction and imitation of renowned dancers renowned dancers seen as a model and inspiration for dancers interviewed. They are mimicked aspects that they consider adequate to the scene. At the same time the dancers seek in their lives, in everyday emotions, inspiration and feelings that can be placed in the scene. For individuals surveyed, being an artist in the classic ballet articulates the gift idea because of an unconscious learning that occurs in everyday life. This notion of gift in classical ballet is not new, it can be seen from the seventeenth century, linked to the idea of freedom and artistic autonomy. There is an update of that idea, in other terms, conditions and perceptions
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
KATIA.pdf (2.23 Mbytes)
Publishing Date
2018-03-21
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.