• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.100.2019.tde-10012019-000016
Document
Author
Full name
Stella Cêntola Pupo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Gomes, Emerson Ferreira (President)
Baptista, Maria Manuel Rocha Teixeira
Lima, Márcia Maria Tait
Perosa, Graziela Serroni
Title in Portuguese
Mulheres no pop, no espaço e na tecnologia: reflexões sobre gênero e ciência, e o videoclipe como ferramenta na difusão científica
Keywords in Portuguese
Ciência
Cultura pop
Divulgação Científica
Ficção Científica
Gênero
Mulheres
Videoclipes
Abstract in Portuguese
Essa dissertação consiste na análise das representações das mulheres em videoclipes de música pop com temáticas relacionadas à ficção científica, baseada no substrato teórico da análise do discurso e da semiótica greimasiana. A partir dos videoclipes foram realizadas atividades de divulgação científica voltadas a pré-adolescentes de um Centro para Crianças e Adolescentes, localizado no bairro Jardim Keralux, na cidade de São Paulo. Estas atividades buscaram colocar em evidência a figura da mulher em produtos midiáticos que têm relação com a ciência, utilizando, além do videoclipe, algumas personagens de quadrinhos e séries televisivas, também de ficção científica. As 5 atividades desenvolvidas com os(as) pré-adolescentes priorizaram o lúdico e o diálogo, tendo como metodologia norteadora a pesquisa-ação, processo que liga intimamente teoria à prática. Estão presentes, além da análise dos videoclipes e atividades, discussões teóricas sobre ciência, divulgação científica, mulher e ciência e as relações entre mídia, ciência e tecnologia, que afetam direta e indiretamente as mulheres. As reflexões e as atividades práticas demonstraram a importância do desenvolvimento de uma perspectiva crítica em relação à mídia e à ciência e tecnologia, e que produtos midiáticos podem ser uma boa maneira de introduzir assuntos de interesse, atuando como ferramenta capaz de atrair a atenção das(os) pré-adolescentes. Foi possível perceber que as atividades funcionaram como uma espécie de diagnóstico sobre as(os) pré-adolescentes, como o que pensam sobre as mulheres, sobre a ciência, o bairro em que moram, a escola em que estudam, o que gostam de fazer e como se comportam em grupo, além de aproximá-los(as) do espaço em que se encontra a Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo
Title in English
Women in pop, space, and technology: reflections on gender and science, and video clips as tools in scientific diffusion
Keywords in English
Gender
Pop Culture
Science
Science Fiction
Scientific Dissemination
Video clips
Women
Abstract in English
This dissertation consists in the analysis of women's representation in music videos of pop music with themes related to science fiction, based on the theoretical substrate of discourse analysis and Greimas semiotics. From the video clips were carried out activities of scientific dissemination aimed at pre-adolescents of a Center for Children and Adolescents, located in Jardim Keralux, in the city of São Paulo. These activities sought to highlight the figure of women in media products that are related to science, using, in addition to the video clip, some science fiction comic book characters and television series. The 5 activities developed with the pre-adolescents prioritized the playful and the dialogue, having as a guiding methodology the action research, a process that closely links theory and practice. In addition to the analysis of video clips and activities, theoretical discussions on science, scientific dissemination, women and science, and the relationships between media, science and technology, which directly and indirectly affect women, are present. Reflections and practical activities have demonstrated the importance of developing a critical perspective on the media and science and technology, and that media products can be a good way of introducing subjects of interest, acting as a tool capable of attracting the attention of the pre-adolescents. It was possible to perceive that the activities worked as a kind of diagnosis about pre-adolescents, such as what they think about women, about science, the neighborhood in which they live, the school in which they study, what they like to do and how they behave in a group, in addition to approaching them to the School of Arts, Sciences and Humanities of the University of São Paulo
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-01-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.