• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.103.2023.tde-14052024-101942
Document
Auteur
Nom complet
Valter Augusto Fernandes
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2023
Directeur
Jury
Marins, Paulo César Garcez (Président)
Cerchiaro, Marina Mazze
Monteiro, Michelli Cristine Scapol
Titre en portugais
Tarsila nos palácios: o processo de valoração e musealização de sua obra no Acervo Artístico Cultural dos Palácios do Governo de São Paulo.
Mots-clés en portugais
Tarsila do Amaral; Valoração; Musealização; GEAPAC.
Resumé en portugais
O acervo artístico-cultural dos Palácios do Governo de São Paulo abriga treze obras de Tarsila compondo uma coleção de valor inestimável. Muitas dessas obras foram adquiridas diretamente da própria artista, por iniciativa do governador de São Paulo, Abreu Sodré, e de seu secretário da fazenda, Luís Arrobas Martins no início dos anos 1970. Aconselhado pelos críticos Paulo Mendes de Almeida, Oswaldo de Andrade Filho, entre outros, Arrobas Martins esteve sempre atento à qualidade e à importância didática dos trabalhos que adquiria. No entanto, Tarsila do Amaral teve dificuldades em galgar este reconhecimento. Somente após a musealização de suas obras foi que a artista passou a ocupar lugar no Panteão de artistas nacionais. Para debater esse caminho até a consagração, este trabalho se propõe a ter como objeto do estudo a coleção de obras feitas por Tarsila do Amaral que se encontra no Acervo Artístico-Cultural dos Palácios do Governo de São Paulo. Através de uma pesquisa bibliográfico-documental de caráter exploratório, pretendemos compreender os motivos dessa aquisição no contexto dos anos 1970 e como estas obras se encaixam no projeto decorativo dos Palácios do Governo.
Titre en anglais
Tarsila in the Palaces: the process of valuing and musealizing his work in the Collection Artistic-Cultural of the Government Palaces of São Paulo.
Mots-clés en anglais
Tarsila do Amaral; Valuation; Musealization; GEAPAC.
Resumé en anglais
The Artistic-Cultural Collection of the Government Palaces of São Paulo comprises thirteen works by Tarsila, forming an invaluable collection. Many of these works were directly acquired from the artist herself, through the initiative of the Governor of São Paulo, Abreu Sodré, and his finance secretary, Luís Arrobas Martins, in the early 1970s. Advised by critics such as Paulo Mendes de Almeida, Oswaldo de Andrade Filho, among others, Arrobas Martins was always attentive to the quality and didactic importance of the acquired artworks. However, Tarsila do Amaral faced difficulties in achieving this recognition. It was only after the musealization of her works that the artist began to occupy a place in the pantheon of national artists. To discuss this path to consecration, this study aims to focus on the collection of Tarsila do Amaral's artworks housed in the Artistic-Cultural Collection of the Palaces of the Government of São Paulo. Through an exploratory bibliographic and documentary research, we intend to understand the reasons behind the acquisition in the context of the 1970s and how these works fit into the decorative project of the Government Palaces.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2024-06-10
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.