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Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.108.2016.tde-03082016-111005
Document
Author
Full name
Fernando de Castro Percebo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Frias, Antônio Carlos (President)
Junqueira, Simone Rennó
Yasui, Érika Miti
Title in Portuguese
O sistema de referência e contrarreferência em saúde bucal segundo a percepção de profissionais e usuários
Keywords in Portuguese
Hierarquização
Integralidade
Referência-contrarreferência
Serviços de saúde
Serviços de saúde bucal
Abstract in Portuguese
Os serviços oferecidos pelo Sistema Único de Saúde (SUS) estão organizados em rede, de forma a oferecer a seus usuários uma atenção integral. Com esse propósito, a configuração desta rede de serviços deve privilegiar o acesso do usuário ao nível de atenção que possa oferecer resolução ao seu caso, disponibilizando um adequado sistema de referência e contrarreferência para o usuário que necessite ser encaminhado de um nível de atenção a outro. Sendo assim, este estudo tem por objetivo avaliar a percepção dos profissionais e usuários referente ao sistema de referência e contrarreferência, e como este sistema funciona no cotidiano das unidades envolvidas neste estudo. Trata-se de um estudo qualitativo, cujos dados foram coletados através da aplicação de um questionário que visava obter as representações sociais de profissionais e usuários sobre o tema proposto, bem como alguns aspectos operacionais sobre o funcionamento deste sistema nestas unidades. Posteriormente os resultados foram apresentados e analisados na forma do Discurso do Sujeito Coletivo e permitiram concluir que profissionais e usuários têm a mesma percepção a respeito dos problemas que afetam o bom funcionamento deste sistema, tais como falta de profissionais, demora no atendimento, falta de resolutividade da atenção básica, disponibilidade de serviços na atenção secundária em desacordo com as necessidades da população, dificuldades na comunicação entre os profissionais dos diferentes níveis de atenção, e uma deficiência no controle do fluxo dos usuários, fazendo com que o sucesso dos encaminhamentos dependa muitas vezes do empenho pessoal dos profissionais e do esforço pessoal dos próprios pacientes.
Title in English
The referral and counter referral system in oral health according to the perception of professionals and users
Keywords in English
Dental health services
Health care levels
Health services
Hierarchy
Integrality
Reference-counter reference
Abstract in English
The services offered by the Unified Health System (SUS) are organized in a network in order to offer its users an integral attention. For this purpose, the configuration of this services network should prioritize the users access to the health care level that can provide the solution to his case, and a suitable reference and counter reference system to the user that needs to be sent from a health care level to another. Thus, this study aims to evaluate the perception of professionals and users concerning the reference and counter reference system, and how this system works daily in the health units involved in this study. This is a qualitative study, where data were collected through the application of a questionnaire aimed to obtain the social representations of professionals and users about the proposed subject, as well as some operational aspects about the operation of this system at these health units. Subsequently the results were presented and analyzed in the form of Collective Subject Discourse and allow us to conclude that professionals and users have the same perception about the problems that affect the proper functioning of this system, such as lack of professionals, delay in treatment, lack of resoluteness of the primary health care, availability of services in secondary care at odds with people's needs, difficulties in communication between professionals of different health care levels, and a deficiency in controlling the flow of users, making the success of referrals dependent often on personal commitment of the professionals involved and of the patient's own efforts.
 
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Publishing Date
2016-08-26
 
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