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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.11.1900.tde-20240301-144335
Document
Author
Full name
Diva Resende
Institute/School/College
Published
Piracicaba, 1971
Supervisor
Title in Portuguese
Fatores sócio-econômicos relacionados com o consumo de aves (Gallus gallus domesticus)
Keywords in Portuguese
CARNE DE FRANGO
CONSUMO DE ALIMENTOS
FATORES SOCIOECONÔMICOS
Abstract in Portuguese
O objetivo geral dêste estudo foi o de pesquisar a influência de fatôres relevantes para o consumo de aves em geral e, principalmente, para o de aves abatidas, além de realçar as principais implicações dos resultados para programas educativos de alimentação. Considerando como base as variáveis renda, educação e ocupação que tendem a caracterizar o nível sócio-econômico de uma população, os dados foram obtidos através de amostragem estratificada. O principal motivo dêsse procedimento foi a relativa heterogeneidade do universo em questão. As variáveis acima mencionadas serviram de critério básico para a divisão da amostra em estratos. Procurou-se saber em quantos níveis sócio-econômicos poderiam ser classificadas as famílias da cidade de Piracicaba. Utilizando um mapa da cidade e com base em informações adicionais, foram apontadas as áreas onde possivelmente predominam famílias de diferentes níveis sócio-econômicos. A partir daí, decidiu-se por uma classificação em quatro níveis: alto, médio, baixo e muito baixo. Em seguida, foram considerados quatro setores no mapa (perímetro urbano) de onde foram tomados os estratos da amostra, admitindo que os mesmos representassem, em cada caso, o nível sócio-econômico predominante no setor. A seguinte classificação foi então obtida: (a) estrato I – obtido no setor A - famílias de nível sócio-econômico alto; (b) estrato II - obtido no setor B - famílias de nível sócio-econômico médio; (c) estrato III - obtido no setor C - famílias de nível sócio-econômico baixo; (d) estrato IV - obtido no setor D - famílias de nível sócio-econômico muito baixo. Após essa divisão em setores, os respectivos quarteirões foram enumerados, seguindo-se a seleção ao acaso de 10 quarteirões em cada setor (e mais cinco para emergências), objetivando-se entrevistar cinco famílias em cada quarteirão, perfazendo, assim, um total de 50 famílias por setor. Foi determinado "a priori" que o entrevistador, ao iniciar seu trabalho de coleta de dados, contasse quatro casas a partir da esquina, lado noroeste do quarteirão sorteado, e na quinta casa fizesse a entrevista. Aplicou-se o mesmo critério nas entrevistas subsequentes. As donas de casa dessas famílias foram entrevistadas no período de setembro a novembro de 1969. As seguintes hipóteses gerais foram formuladas: (a) a aceitação de novos produtos no mercado relaciona-se com fatôres sócio-econômicos que condicionam o comportamento do consumidor; (b) o consumo de aves, alimento protéico de origem animal, está também associado a fatôres sócio-econômicos. Para testar essas hipóteses aplicou-se o teste de Spearman, ao nível de probabilidade de 1%. Verificou-se que existe uma associação significativa entre o consumo total de aves, consumo de aves abatidas e os fatores sócio-econômicos: nível de renda da família, ocupação e nível educacional do chefe de família, nível educacional e·grau de modernismo da dona de casa. Quanto às características dos quatro estratos sócio-econômicos, observou-se: 1. Mais da metade das famílias, 56,5%, tem apenas de um a três filhos em casa. Isso significa que as famílias são pequenas, relativamente. Mas, como era esperado, quanto mais baixo o nível sócio-econômico maior êsse número. A maioria, 58,5%, tem filhos mais velhos em idade de 19 anos ou menos, sendo que nos estratos III e IV, essa percentagem é de 62%. As famílias se encontram no estágio ou ciclo de vida mais dinâmico, ou seja, o estágio de expansão, com filhos em idade pré-escolar, escola primária e grande parte na categoria de pessoas dependentes. Os estratos representativos de níveis sócio-econômicos mais baixos revelam mais alto coeficiente de dependentes inativos; 2. Enquanto 56% das famílias do estrato I têm uma renda mensal igual ou superior a Cr$ 1.200,00, 42% das famílias no estrato III, e 62%, no estrato IV, têm renda igual ou inferior a Cr$ 300,00. Tudo indica ser a diferença na distribuição da renda entre os quatro níveis bastante significativa; 3. Os gastos com alimentação variam de Cr$ 50,00 até Cr$ 999,00. Do total das famílias, 72% têm um gasto mensal com alimentação igual ou inferior a Cr$ 350,00. Quanto mais elevado o nível sócio-econômico, maior o gasto com alimentação em valôres absolutos. As diferenças de distribuição de despesas com alimentação entre os quatro níveis mostraram-se significativas. Ao que tudo indica, as procuras de alimentos e de aves são relativamente inelásticas à renda. Verificou-se que os coeficientes de elasticidade-renda da procura de alimentos variam de 0,48 (para grupos de renda mais baixa) a 0,55 (para grupos de renda mais alta). E, os coeficientes da procura de aves oscilaram de 0,91 (para os grupos de renda mais baixa) a 0,48 para os grupos de renda mais alta); 4. Na amostra, o nível de educação dos chefes de família e das donas de casa é relativamente baixo. Apenas 29% dos homens completaram o curso primário; 7% o curso secundário; 8%, o curso superior; 15% não frequentaram escola. A percentagem das donas de casa que completaram os diversos cursos, com exceção do universitário, é superior a dos chefes de família. Assim é que 29,5% dessas donas de casa fizeram o curso primário completo, 15% o secundário e somente 2% o superior. Todavia, 21% delas não frequentaram escola. Também na categoria dos que frequentaram curso primário ou secundário, a percentagem das donas de casa é superior a dos chefes de família. São significativas as diferenças quanto à escolaridade das donas de casa e dos chefes de família nos níveis sócio-econômicos. A educação do chefe de família está associada positivamente ao nível de renda da família; 5. Aproximadamente a metade (46,5%) dos chefes de família tem ocupação manual, especializada ou não. Quanto mais baixo o nível sócio-econômico, maior a percentagem dos chefes de família que estão desempregados ou tem ocupação manual não especializada. No estrato I, 52% dos chefes de família ocupam as três posições mais elevadas na classificação usada. São significativas as diferenças quanto à ocupação dos chefes de família nos quatro níveis sócio-econômicos. Existe, também, uma associação positiva entre o nível de educação do chefe de família e o respectivo nível ocupacional; 6. As donas de casa que se encontram nos níveis sócio-econômicos mais elevados alcançaram maior número de pontos na escala de modernismo, indicando tendências para maior aceitação de novas práticas ou idéias. Quanto mais baixo o nível, menor número de pontos obtidos. Em sua maioria, as donas de casa, 72%, opinaram favoravelmente ao contrôle da natalidade. Talvez haja uma correlação positiva dessa atitude com o alto nível de educação ambicionado por elas para seus filhos. Observa-se que êsse nível de aspiração das mães é mais elevado para os rapazes do que para as moças. Tudo leva a crer que há diferenças significativas quanto ao grau de modernismo das donas de casa nos níveis sócio-econômicos. Quanto ao consumo de aves nos quatro estratos sócio- econômicos observou-se: 1. A média de consumo por família é de aproximadamente quatro aves por mês. Todavia, quanto mais alto o nível sócio-econômico, mais elevada é essa média. No estrato I, as famílias consomem 8,5 aves por mês, em média. Já no estrato IV, o consumo é de apenas 1,5 aves por mês, em média. Constatou-se que há diferenças significativas no consumo de aves pelas famílias dos quatro níveis sócio-econômicos. Quanto mais baixo o nível, menor a frequência com que as famílias consomem frango. Consumir frango "para variar" foi a razão mais indicada pelas famílias dos estratos I e II. As famílias que têm um consumo mais espaçado, dos estratos III e IV, citaram como causa principal o aspecto "econômico" (preços relativamente altos). O método mais usado para preparar frango ou galinha é o "ensopado". A compra de frango ou galinha é gera1mente feita pela dona de casa (48%) ou pelo chefe de família (37%); 2. Mais de dois têrços das famílias da amostra consomem aves compradas abatidas. Apenas 8% compram aves assadas. De um modo geral, as principais razões apontadas na compra de aves abatidas relacionam-se com a simplificação do trabalho. As donas de casa do estrato I indicaram o aspecto sanitário como uma das causas de sua preferência por aves abatidas; 3. Apenas 24% das famílias da amostra compram aves vivas ou as criam em casa para o consumo. No primeiro caso 10% e no segundo 14%. Porém, observa-se que há uma relação inversa entre a percentagem de famílias que consomem aves compradas vivas ou criadas em casa e o nível sócio-econômico. Quanto mais alto o nível, menor o consumo de aves compradas vivas ou criadas em casa. A razão principal do consumo de aves compradas vivas ou criadas em casa, é o "melhor sabor da carne", citado 93 vezes. Essa justificativa foi dada em maior número de vezes em todos os estratos. Verificou-se ainda que diversas famílias informaram que prefeririam comprar aves vivas mas não o faziam por não encontrarem com facilidade êsse produto. Também o aspecto sanitário foi outra razão citada pela preferência por aves vivas ou criadas em casa. Resultados semelhantes, tanto quanto a êste aspecto como em relação a sabor, foram obtidos em Vitória - Espírito Santo, (1968), no Rio de Janeiro e em São Paulo (1965).
Abstract in English
The object of this study was to investigate the influence of factors related to the consumption of chicken in general and dressed chicken in particular. And in addition to note the principal implications of the results for nutrition programs. The data were obtained from a stratified sample, taking into consideration the variables of income, education and occupation which tend to characterize the socioeconomic level of a population. The main reason for the use of this procedure was the relative heterogeniety of the universe in question. The variables mentioned above served as the basic criteria for stratification of the sample. Information on the division of the city of Piracicaba according to socioeconomic levels was sought. Using a map of the city, areas were designated in which families of a certain socioeconomic level were expected to predominate. Four levels were decided upon, high, medium, low and very low. With the four sections (determined according to the socioeconomic stratum of the families in the section) identified on the map, the sample was drawn. The classification of the stratums and their location in sections were as follows: (a) stratum I, families of high socioeconomic level, obtained in section A; (b) stratum II, families of medium socioeconomic level, obtained in section B; (c) stratum III, families of low socioeconomic level, obtained in section C; (d) stratum IV, families of very low socioeconomic level, obtained in section D. After dividing the city into sections, the respective blocks were numbered, and 10 blocks in each section (with five additional blocks, in case of need) were selected randomly. The plan was to interview five families in each block, thus amounting to a total of 50 families in each section. It was determined "a priori" that the selection of the houses to be included in the sample would be as follows: in one of the blocks selected four houses would be counted from the northeast corner, and in the fifth house the interview would be done. The same criteria was applied to the subsequent interviews. The homemaker was the member of the family interviewed. The period of the study was from September to December 1969. The following general hypotheses were formulated: (a) the acceptance of new products in the market is related to socioeconomic factors which affect the behavior of the consumer; (b) the consumption of chicken, a protein food of animal origin, is associated with socioeconomic factors. To test these hypotheses the Spearman test was used at the one per cent level of probability. The relationship was significant between the consumption of dressed chicken and the socioeconomic factors, income level of the family, occupation and educational level of the head of the family, level of education and degree of modernism of the homemaker. As for the characteristics of the four socioeconomic stratums it was observed that: 1. More than one-half of the families, 56.5 per cent, have but from one to three children at home, indicating that the families are relatively small. As was expected the lower the socioeconomic level, the greater the number of children. The oldest child in the majority of the families, 58.5 per cent, is 19 years or less; in stratums III and IV the percentage of the families is 62. One finds the families in the dynamic stage of the life cycle, a period of expansion with children of pre-school and primary school age and hence a large portion of the family members in the category of dependents; 2. Whereas 56 per cent of the families of stratum I has a monthly income above Cr$ 1.200,00, 42 per cent of the families in stratum III and 62 per cent in stratum IV have an income of Cr$ 300,00 or less per month. A difference in the distribution of the income between the four stratums is highly significant; 3. The expenditure for food varies from Cr$ 50,00 to Cr $999,00 per month. Of all the families, 72 per cent have a monthly expenditure on food of Cr$ 350,00 or less. The higher the socioeconomic level, the greater the total expenditure for food. The difference among the four stratums was significant. The purchase of food including chicken is relatively inelastic in relation to income. The coefficient for income elasticity of food purchase vary from 0,48 (for the low income stratums) and 0,55 (for the high income stratums). The coefficients of the purchase of chicken varied from 0,91 (for the low income stratums) to 0,48 (for the high income stratums); 4. In the sample, the level of education of the heads of family and of the homemakers is relatively low. Only 29 per cent of the heads of family and of the homemakers is relatively low. Only 29 per cent of the heads of family had completed the primary grades; 7 per cent, the secondary school; 8 per cent had graduated from a university; 15 per cent had not gone to school. The per cent of the homemakers who had completed the various levels of education, with exception to the university level, is higher than for the heads of family. Twenty-nine and one-half per cent of the homemakers completed the primary grades, 15 per cent the secondary and only 2 per cent a university course. And 21 per cent of them had never gone to school. Also, the percentage of homemakers who attended primary school or secondary school but had not completed the·course was higher then for the heads of family. The difference in level of education of both the homemakers and the heads of family among the socioeconomic stratums was significant. The level of education of the chief of family is related positively to the family income; 5. Approximately one-half (46,5 per cent) of the heads of family was engaged in manual work, with or without specialization. The lower the level of income, the greater the percentage of heads of families who are unemployed or have an unspecialized manual occupation. In stratum I, 52 per cent of the heads of family were in the three highest occupational positions in the classification used. The difference among the occupations of the heads of family of the four socioeconomics levels was significant. There exists also a significant relationship between the level of education of the head of family and the respective occupational level; 6. The homemakers of the high socioeconomic levels higher in the scale of modernism, indicating a tendency rated for greater acceptance of new practices and ideas. The lower the socioeconomic level, the lowel the rating on the scale of modernism. The majority of the homemakers, 72 per cent, favored birth control. Perhaps there is a positive correlation between this attitude and the level of education desired for their chi1dren. The aspiration of the mothers for education of their sons was higher than for their daughters. All leads one to believe that there is a significant difference in the degree of modernism of the homemakers among the several socioeconomic levels. As to the consumption of chicken in the four socioeconomics levels, the observations are: 1. The average consumption of chicken by the families is four per month. However, the higher the socioeconomic level, the higher is the average consumption. In stratum I, the families use an average of 8,5 chickens per month. In stratum IV, the average is only 1,5 per month. The difference in the consumption of chicken by the families of the four socioeconomics levels was significant. The lower the socioeconomic level, the less frequently the families use chicken. The families of stratums I and II indicated that they served chicken to add variety to the menu. The families who used chicken only sporadically, those of stratums III and IV, indicated that the infrequency of use was for economic reasons. The method for preparing chicken used most commonly is that of making soup. The purchase of chicken is usually made by the homemaker (48 per cent) or by the head of family (37 per cent); 2. More then two-third of the families in the sample use dressed chickens. Only 8 per cent buy chicken ready-to-serve. The main reasons given for the purchase of dressed was that it simplified the work in the home. Some of the homemakers of stratum I indicated that they preferred dresse1 chicken because of the sanitary aspect; 3. Only 24 per cent of the families of the sample bought live chicken or raised chicken at home; the respective percentages were 10 and 14. There is an inverse relationship between the percentage of families who use chicken purchased live or raised at home and the socioeconomic level. The higher the socioeconomic level, the less the use of chicken purchased live or raised at home. The principal reason given for the purchase of live chicken or raising them at home is the better flavor of the meat. This reason was given by 93 homemakers. In all socioeconomic stratums this reason was given by the greatest percentage of the homemakers. Several families indicated that they preferred to buy live chicken but did not find the product readily available on the market. Also the sanitary aspect was another reason given for preferring to buy live chickens or raise them at home. Similar results were obtained in Vitória - Espírito Santo (1968) in Rio de Janeiro and in São Paulo (1965) in respect to the sanitary aspect and also to the flavor.
 
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Publishing Date
2024-03-12
 
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