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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.11.1982.tde-20231122-100915
Document
Author
Full name
Paulo Augusto Wiesel
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Piracicaba, 1982
Supervisor
Title in Portuguese
Análise da demanda de batata no mercado paulistano
Keywords in Portuguese
BATATA
DEMANDA
MERCADO AGRÍCOLA
SÃO PAULO-SP
Abstract in Portuguese
É crescente a importância da batata entre os produtos para alimentação, apresentando elevada potencialidade no abastecimento do País. Sua demanda, superficialmente estudada torna difícil a compreensão e previsão das alterações das variáveis econômicas de mercado. Na presente pesquisa procurou-se estudar a influência de fatores de natureza econômica e mercadológica na formação de seus preços através de sua demanda. Foram utilizados dados levantados em primeira operação no entreposto cerealista paulistano no ano agrícola 1979/80. A análise revelou que: a) embora as quantidades ofertadas sejam importantes, outras variáveis também exercem influência sobre os preços. b) as variações cíclicas das disponibilidades financeiras do consumidor têm sensível ação na demanda de mercado de batata. Notadamente influem os reajustes salariais e o recebimento do 13º salário. Em ciclo mensal, a semana após recebimento do salário não acusou sensível alteração na referida procura. c) nas épocas mais frias do ano há maior demanda por batata. Não obstante se admita maior demanda, reconhece-se que nestas ocasiões, geralmente associadas a chuvas, haja redução na disponibilidade do produto, que também motiva elevação de preços. d) confirma-se a crença comum nos meios comerciais que, durante o período de férias escolares, a procura de batata cai, não se confirmaram, entretanto, tais alterações por ocasião do Natal e Quaresma. e) a procura de mercado aumenta quando há predomínio de variedades do grupo “lisa”. O consumidor demonstra sua preferência pagando mais pela batata desse grupo. f) a forma de apresentação do produto tem sensível influência na demanda. O produto lavado tem maior procura no mercado. g) o aumento da área de comércio influi na demanda de batata, ocasionando a elevação dos preços.
Title in English
Analysis of the demand for potato in the São Paulo city’s market
Abstract in English
The importance of potatoes among food goods is increasing, showing high potentiality in the supplies of the Country. The superficial study of its demand makes difficult the understanding and the forecasting of the alterations of the market economic variables. In the present research was sought a study of the influence of some economics and marketing factors in the formation of the potatoes’ price, through its demand. The data used was obtained from first operations in the trading center of São Paulo City, during the crop year 1979/80. The followings conclusions could be draw from the analysis: a) although the amounts offered are important, other variables have also influences on the prices. b) the cyclics variations in the consumer budget have a noteworthy effect on the demand for potatoes. The increasing in salaries and the 13º wage has a remarkable influence. The first week after the pay-day didn't show any important alteration. c) there is a larger demand for potatoes during the colder time of the year. Notwithstanding those occasions are related to the rains, what also contributes to the reduction of the supply and increasing’s in prices. d) the belief shared by merchants, that during the vacations the demand for potatoes falls, was confirmed. However it was not confirmed the changes during the Lent and Christmas. e) the demand increases when there is a predominance of the smooth group of potatoes. The consumer shows his preference by paying higher prices for the potatoes of this group. f) the aspect of the commodity has a considerable influence in the demand. The washed product has a broader market. g) the enlargement of the marketing facilities affects the demand for potatoes, causing the elevation of the prices.
 
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Publishing Date
2023-11-24
 
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