• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.11.1999.tde-20220207-185456
Document
Author
Full name
Cristina Costa Diniz
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Piracicaba, 1999
Supervisor
Title in Portuguese
Elaboração participativa de um plano de gestão em educação ambiental para o Campus Luiz de Queiroz/Universidade de São Paulo
Keywords in Portuguese
CAMPUS "LUIZ DE QUEIROZ"
EDUCAÇÃO AMBIENTAL
GESTÃO AMBIENTAL
PIRACICABA-SP
Abstract in Portuguese
Trata-se de um estudo de caso desenvolvido entre outubro de 1996 e dezembro de 1998. Sendo uma pesquisa-intervenção-educacional, que utiliza-se de metodologia qualitativa e técnicas participativas objetivando contribuir para o desenvolvimento da educação ambiental em organizações. Foi deflagrado o processo de elaboração de um 'Plano de Gestão em Educação Ambiental' para o Campus Luiz de Queiroz (Campus da Universidade de São Paulo em Piracicaba) com o intuito de: a) promover a prática da participação, através da vivência de um processo de planejamento voltado à educação ambiental, visando o aperfeiçoamento desta participação por meio do aprendizado e do desenvolvimento gradual das qualidades necessárias, nos grupos e indivíduos, para isso; b) descrever este processo participativo de elaboração de um 'Plano de Gestão em Educação Ambiental' no Campus Luiz de Queiroz; c) contribuir para o mapeamento dos desejos e necessidades dos envolvidos, possibilitando o estabelecimento de objetivos e metas do planejamento; d) diagnosticar condições facilitadoras e condições que oferecem dificuldades a um processo participativo; e) apontar possíveis caminhos metodológicos, conceituais e práticos, para instituições incorporarem uma postura educacional voltada à educação ambiental no seu fazer cotidiano. Este estudo detecta na instituição em foco uma ampliação nas ações e reflexões sobre a questão ambiental. Percebe-se que a concepção de um ambiente naturalizado e fragmentado vem se modificando para uma concepção integradora que leva em consideração sua condição de ser construído pelo homem e dependente de fatores históricos, culturais, econômicos e políticos Embora esses caminhos encontrem resistências e dificuldades em instituições com caráter centralizador, esta ampliação vem de diversas de iniciativas que procuram respostas em termos de postura frente aos acontecimentos da chamada modernidade.
Title in English
A participatory elaboration of an environmental education managing plan process for the Campus Luiz de Queiroz/Universidade de São Paulo
Abstract in English
This study case was developed from October 1996 to December 1998 as an educational-intervention-research. Qualitative methodology and participatory techniques were used to contribute to the development of environmental education in organizations. Toe participatory elaboration of an environmental education managing plan and its building process for the Campus Luiz de Queiroz (Campus of the São Paulo University in Piracicaba), has the following objectives: a) to promote the practice of participation through the expenence of an environmental education planning process, with the purpose of improving the groups participation, a individual learning and a gradual development of the required qualities for this practice; b) to describe this environmental education managing plan and its building process for the Campus Luiz de Queiroz; e) to contribute to the people's wishes and necessities related to the institutional goals; d) to identify the conditions that could facilitate this participatory process and the conditions that could make it difficult; e) to suggest methodological, conceptual and practical ways that allow institutions to a new educational atitude with the purp,ose of include the environmental education in its quotidian. This study case points out to an enlargement of the actions and reflections about the environment. It is possible to notice that the naturalized and "brak-to-little-pieces" environmental conception has been modified to an integrated conception. This kind of conception considerates the environment as a man building environment that also depends on historie, cultural, economics and politics factors. Although centralized decision-taker institutions bring resistance and difficulties to this kind of reflections and actions, it has come from different initiatives in order to reach new responses to the modemity's happenings.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
DinizCristinaCosta.pdf (14.69 Mbytes)
Publishing Date
2022-02-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2022. All rights reserved.