• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.11.1997.tde-20220207-225523
Document
Author
Full name
Gabriela Priolli de Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Piracicaba, 1997
Supervisor
Title in Portuguese
Educação ambiental voltada para a formação profissional na área ambiental e florestal
Keywords in Portuguese
EDUCAÇÃO AMBIENTAL
ENGENHARIA FLORESTAL
FORMAÇÃO PROFISSIONAL
Abstract in Portuguese
Com o objetivo de analisar propostas de educação ambiental voltadas para a formação profiss10nal na área ambiental e/ou florestal, implementadas por instituições do Estado de São Paulo, foi realizado um levantamento de informações utilizando questionários, entrevistas e análise documental. Procurou-se fazer um mapeamento de projetos, que apresentassem uma perspectiva de formação profissional para adolescentes, em atividades como: viveiritas, mateiros, colhedores de sementes, atividades silviculturais, guias de ecoturismo e outras atividades em Unidades de Conservação e áreas verdes como, Jardineiro - paisagista e na arborização urbana. Analisou-se quatro projetos de educação ambiental direcionados para a formação profissional de adolescentes de 12 a 17 anos. Os projetos de educação ambiental pesquisados, apresentaram, em comum, a proposição de atividades técnicas florestais e em um deles a formação de paisagistas. Com base nas informações coletadas sobre estes projetos, realizou-se uma descrição de cada um, apontando a estrutura geral proposta e a partir desta descrição, indicou-se o que havia de comum entre eles, seus conflitos, limites, aproximações e também o que eles incorporavam de fato da proposta mais ampla de educação ambiental e do debate da profissionalização na área educacional e no campo das políticas sociais.
Title in English
Environmental education related to professional formation in the environmental area and forestry
Abstract in English
An informatíon survey was carried out through questionnaíres, interviews and document analysis with the objectíve of analysmg proposals of environmental education related to professional formatíon in the environmental and/or forestry area. We tried to make a chart of projects wich could show a perspective of professional formatíon for adolescents ín such activities as nursey-men, forests, seed--catchers, forestry culture actívíties, echotourism, actívitíes in Preservat1on Units and green areas, landscape-gardener and urban tree-planting. Four projects of environmental education directed to professional formation of twelve to seventeen year-old adolescents emerged were analyzed. The researched projects of environmental education showed the sarne proposition ofthe forest technical activities and in only one of the formation of landscape- gardeners. Based on the collected information from these projects, each one was described pointing out the general structure proposed and from this what was comrnon among then was show, this conflicts, limitations, approaches and also what they really ambodied form a larger proposal of environmental education and of debate of professional formation m the education area and in the field of social politics.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-02-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.