• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2003.tde-13122004-150706
Document
Author
Full name
Onei Tadeu Dutra
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2003
Supervisor
Committee
Santos, Roberto Vatan dos (President)
Benedicto, Gideon Carvalho de
Souza, Sonia Maria Ribeiro de
Title in Portuguese
Proposta de uma matriz curricular para o curso de ciências contábeis na grande Florianópolis
Keywords in Portuguese
contabilidade
currículo
projeto pedagógico
Abstract in Portuguese
A proposta deste trabalho é apresentar uma matriz curricular para o Curso de Ciências Contábeis. Para fundamentar a proposta discorreu-se sobre “conhecimento", já que este é a base na construção do projeto pedagógico. E esse projeto abarca as dimensões administrativa e pedagógica da escola. Administrativa com relação à estrutura burocrática e pedagógica com relação à estrutura educacional (contemplando o aspecto político do projeto). Para esta construção, do projeto, são analisadas duas metodologias distintas: uma com enfoque em um curso genérico e outra com enfoque em um curso superior. A partir da definição do projeto é definido o currículo, propriamente dito, que é a escolarização dos conhecimentos possuídos pela sociedade e que tem como objetivo a construção do conhecimento, pelo educando. Como o objetivo da pesquisa é apresentar uma matriz curricular a base teórica da proposta foi a Lei de Diretrizes e Bases da Educação e os perfis, competências, habilidades, diretrizes e sugestões emanados do Ministério da Educação, para o Curso em foco, e também as contribuições de Entidades e autores. Mas a contribuição maior na construção da matriz proposta foi a pesquisa empreendida junto a alguns Contadores. A entrevista contou com onze perguntas abertas, onde se perscrutou a opinião dos Contadores sobre alguns tópicos específicos que devem embasar um currículo para o Curso de Ciências Contábeis na região da Grande Florianópolis.
Title in English
Proposal of a undergraduate program in Accounting for the region of Florianópolis
Keywords in English
accounting
course program
pedagogical project
Abstract in English
The main purpose of this dissertation is to present a model for Accounting program course. First we describe the concept of ‘knowledge’, for it is the basis of the modeling of a course program. It is important to notice that this work involves both the administrative and pedagogical aspects of the College. The first deals with the bureaucratic structure and the latter concerns the educational structure (which discusses the political aspect of the project). So, we analyze tow methodologies. One that focuses on a general course and other that focuses on a higher degree course. After the project is defined, we develop the program of the course, that aims to build knowledge, by the student. The theoretical foundations of this dissertation is the “Lei de Diretrizes e Bases da Educação" and the profile, competence, skills for the Accounting course suggestec by the Ministry of Education. But the most important contribution for this work is the research made with some accounting professionals. The interview had eleven questions, where we argued these professionals about the most important things for the basis of the Accounting Course in the city of Florianópolis.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Onei_Dissertacao.pdf (379.13 Kbytes)
Publishing Date
2005-03-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.