• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.12.2000.tde-24102007-143243
Document
Author
Full name
Antonio Marcos Favarin
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2000
Supervisor
Committee
Catelli, Armando (President)
Castanho, Maria Eugênia de Lima e Montes
Corrar, Luiz Joao
Riccio, Edson Luiz
Spinosa, Wilson da Silva
Title in Portuguese
Uma contribuição à modelagem de simulador de transações aplicado ao ensino da contabilidade geral
Keywords in Portuguese
Contabilidade -Teoria e prática
Ensino de contabilidade
Jogos de empresas
Metodologia de ensino
Simulador
Simulador de transações
Teoria dos jogos
Abstract in Portuguese
A Contabilidade, na qualidade de Ciência voltada à administração e a economia, envolve, a um tempo, um valor específico e uma prática abrangente, na medida em que tem por função orientar, controlar e registrar eventos econômicos proporcionando informações para a tomada de decisões. Esse conceito exige, portanto, dos seus profissionais, uma visão sistêmica, holística e interdisciplinar, que lhes possibilite um desempenho de qualidade. No entanto, as estratégias de ensino utilizadas, ainda hoje, têm priorizando os aspectos operacionais da Contabilidade, em detrimento da sua capacidade informativa, que implica necessariamente juízo de valor. Visando contribuir para dotar o ensino da Contabilidade Geral em nível de 3º grau de um instrumento de aproximação entre a teoria e a prática que reflita melhor a realidade das empresas e suas necessidades das informações contábeis para a tomada de decisões, esta pesquisa objetiva a apresentação de um simulador de transações, em forma de jogo, aplicado ao ensino da Contabilidade Geral. Por meio da pesquisa-ação, desenvolve-se a modelagem de um simulador de transações, em forma de jogo, desdobrando analiticamente a tomada de decisão num processo de planejamento, execução e controle, valendo-se para isso da teoria dos jogos, levando o aprendiz a tomar decisões e fazer julgamento de valor. Ao elaborarmos um simulador de transações e aplicá-lo em sala de aula, a nossa contribuição reside não na estratégia em si, mas, antes, no processo de comunicação, motivando o aluno a participar de uma situação simulada. Importa, sobretudo, a representação, ou seja, a ficção que obriga a trabalhar não apenas tendo em vista o real, mas aquilo que tem a aparência de real, e que possibilita o interesse do jogo para o aluno. Conclui-se da pesquisa que o uso do simulador de transações, em forma de jogo, estimula e favorece o aprendizado dos conteúdos propostos pela disciplina de Contabilidade Geral, proporcionando ao aprendiz a visão abrangente desejada.
Title in English
A contribution to the modelling of applied simulator of transactions to the teaching of the general accounting
Keywords in English
Accountancy -Theory and pratice
Games of business
Simulator
Simulator of business transactions
Teach metodology
The teach of accountancy
Theory of games
Abstract in English
Accountancy as a Science oriented to management and economy involves at the same time an specific value and more encompassing practices based on the purpose to guide, control and record economic events providing information for decision making. This concept demands, however, a systemic, holistic and interdisciplinary view from professionals to achieve high quality performance. Nevertheless, teaching strategies used both in the past and today have prioritized the operational aspects of Accountancy to the detriment of its informative ability which involves a judgment of value. The goal of this study is to help in providing an instrument that can bring together theory and practice in the teaching of General Accounting Level 3 that better expresses business reality and the needs of accountable information for decision making. In addition to the presentation of a simulator of business transactions as a game applied to the teaching of General Accounting. This model representation of business transactions as a game will be developed by means of action-research. This game will analytically unfold the decision making during the planning, performance and control of a process using the theory of games and leading the learners to make decisions and judge values. The key factor of this representation of business transactions and its application in class will not be the strategy itself, but the communication process. It will encourage the students to participate in a simulated situation. All in all, the key aspect is the role play, or in other words, the fiction that encourages the work not only having real facts, but also with the representation of real-life situation and this will increase students interest in the game. The final conclusion of this study is that the use of a simulator of business transactions as a game encourages and favors the learning process of the subjects proposed by General Accounting, therefore providing the students with the desirable comprehensive view.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
10Anexo3C.pdf (111.65 Kbytes)
11Anexo3D.pdf (109.55 Kbytes)
12Anexo3E.pdf (113.69 Kbytes)
1Capas.pdf (32.70 Kbytes)
3Sumario.pdf (58.79 Kbytes)
5TESEFinal.pdf (1.22 Mbytes)
6Anexo1e2.pdf (187.77 Kbytes)
7Anexo3.pdf (138.40 Kbytes)
8Anexo3A.pdf (114.26 Kbytes)
9Anexo3B.pdf (107.98 Kbytes)
Publishing Date
2007-11-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.