• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2003.tde-27062024-113212
Document
Author
Full name
Anacleto Laurino Pinto
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2003
Supervisor
Committee
Ribeiro, Maisa de Souza (President)
Lisboa, Nahor Plácido
Tinoco, João Eduardo Prudêncio
Title in Portuguese
Balanço social: avaliação de informações fornecidas por empresas industriais situadas no estado de Santa Catarina
Keywords in Portuguese
Balanço social
Indústrias - Santa Catarina
Responsabilidade social
Abstract in Portuguese
O Balanço Social é uma demonstração que foi criada com a finalidade de tornar pública a responsabilidade social das organizações. Este instrumento, que vem sendo amplamente discutido, fornece dados aos usuários da informação contábil a respeito das políticas internas voltadas à promoção humana de seus empregados e qualidade de vida nas organizações; sobre a formação e distribuição da riqueza; da postura das entidades em relação ao meio ambiente e quanto a contribuições espontâneas à comunidade. No Brasil, sua elaboração ainda não é obrigatória e não existem modelos e indicadores oficiais de divulgação. Entretanto, um número cada vez maior de entidades de diversos setores está adotando tal prática, entre elas as indústrias analisadas no presente trabalho. Ressalte-se que o Balanço Social, ou o termo responsabilidade social, tem sido fruto do trabalho de diversos pesquisadores. O objetivo do presente estudo foi investigar os conceitos e indicadores do referido relatório e, fundamentalmente, avaliar o conteúdo das informações que estão sendo fornecidas pelas maiores indústrias (maiores de acordo com o número de empregados) do estado de Santa Catarina. A pesquisa mostrou que o Balanço Social vem sendo bastante difundido entre as empresas catarinenses, porém as entidades utilizam modelos diferentes; divulgam os indicadores das mais variadas formas: deixam de fornecer informações relevantes; fornecem dados de apenas dois períodos, fazendo com que seus Balanços Sociais deixem de propiciar aos usuários uma utilidade mais ampla
Title in English
Social balance: evaluation of information provided by industrial companies located in the State of Santa Catarina
Keywords in English
Industries - Santa Catarina
Social balance
Social responsibility
Abstract in English
The Social Report is a statement that was created with the aim of disclosing to the public the social responsibility of organizations. This instrument, which has been widely discussed, provides data to the users of accounting Information regarding the organizations internal policies on the human promotion of employees and of the quality of life in organizations; the formation and distribution of wealth; the organizations position in relation to the environment and spontaneous contributions to the community. In Brazil, the preparation of the Social Report is still not mandatory and there are no official models or indicators for disclosing the data. However, an increasing number of organizations, from various sectors, are adopting the practice, including the companies analyzed in this work. It is stressed that the Social Report, or the term social responsibility, is the result of the work of various researchers. The objective of this study is to investigate the concepts and indicators of the afore-mentioned report and, basically, to evaluate the content of the information that is being provided by the largest companies (by number of employees) in the State of Santa Catarina. The research shows that the Social Report has been much used by companies throughout the State, however, they use different models; disclose the indicators in a wide variety of forms; neglect to provide important information; and provide data for two periods only, as a result of which the companies do not make as good use of this form of communication as they might
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-06-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.