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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.12.2002.tde-22082003-200807
Document
Author
Full name
Eduardo Luiz Machado
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2002
Supervisor
Committee
Farina, Elizabeth Maria Mercier Querido (President)
Moraes, Márcia Azanha Ferraz Dias de
Azevedo, Paulo Furquim de
Marques, Pedro Valentim
Zylbersztajn, Decio
Title in Portuguese
O papel da reputação na coordenação vertical da cadeia produtiva de frutas, legumes e verduras frescos.
Keywords in Portuguese
Credibilidade
Economia dos Custos de Transação
Padronização.
Reputação
Abstract in Portuguese
O objetivo da presente tese consiste na determinação de novas estruturas de governança capazes de fornecer os incentivos e controles necessários para a sustentação de estratégias de diferenciação de produto na cadeia produtiva de frutas, legumes e verduras frescos (FLV), focalizando o papel do varejo moderno na definição e adoção de padrões e classificações privados que visam aumentar a coordenação vertical da cadeia. A tese mostrará que as novas estratégias adotadas pelo varejo moderno utilizam como mecanismo de coordenação das transações com produtores e consumidores a criação de padrões privados próprios, que têm como objetivo principal informar a qualidade desejada dos produtos comercializados aos produtores e, ao mesmo tempo, atender às exigências de qualidade do consumidor. Novas estruturas de governança surgem buscando sustentar tais transações. A conjunção de mecanismos de sinalização, credibilidade e o efeito reputação constituem o fator chave para a efetividade do padrão privado como mecanismo de coordenação ao longo da cadeia.
Title in English
Reputation role in vertical coordination of fresh fruit and vegetable supply chain.
Keywords in English
credibility.
Reputation
standard and classification
transaction cost economics
Abstract in English
The thesis’ objective consists in the determination of new governance structures capable of providing the necessary incentives and controls to the maintenance of product’s differentiation strategies in the fresh fruits and vegetables (FFV) productive chain, focusing the role of the modern retailers in the definition and adoption of private standards and classifications that intend to increase the chain’s vertical coordination. The thesis will show that the new strategies adopted by the modern retailers use the creation of private standards as a coordination mechanism of the transactions with producers and consumers, under the main objective of providing information to the producers about the commercialized products’ desirable quality and, simultaneously, fill up the consumer’s quality demands. New governance structures arise in the search of sustain to these transactions. The conjunction of signalizing mechanisms, credibility and reputation effect is the key factor to the effectiveness of the private standards as a coordination mechanism along the chain.
 
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EduardoMachado.pdf (1.28 Mbytes)
Publishing Date
2003-10-10
 
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