• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.12.2011.tde-02092011-145742
Document
Author
Full name
Marcello Vinicius Dória Calvosa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Almeida, Martinho Isnard Ribeiro de (President)
Breternitz, Vivaldo José
Estrada, Rolando Juan Soliz
Oliveira, Murilo Alvarenga
Serra, Fernando Antonio Ribeiro
Title in Portuguese
Análise do planejamento estratégico pessoal a partir do autoconhecimento dos valores pessoais: a proposta do modelo das decisões axiológicas
Keywords in Portuguese
Planejamento de vida
Planejamento estratégico pessoal
Valores pessoais
Abstract in Portuguese
O objetivo principal deste trabalho foi criar um modelo que auxiliasse o indivíduo a vincular a hierarquia de seus valores pessoais com a identificação dos elementos necessários para o desenvolvimento do seu planejamento estratégico pessoal, de forma sustentável. Planejamento estratégico pessoal é um tipo de planejamento sistemático orientado ao indivíduo, por meio instrumentos pré-definidos de análise pessoal, autoconhecimento e de tomada de decisão. Os modelos de planejamento estratégico pessoal existentes não fazem referência a instrumentos de investigação de valores pessoais, que são generalistas. Por isso, buscou-se desenvolver um modelo que permitisse gerar resultados individualizados de acordo com as metas motivacionais de cada orientado (coachee). Valores pessoais consistem em metas ou critérios que são organizados pelos indivíduos pelo grau de importância, que independentemente da situação, servem como princípios norteadores de sua vida. A pesquisa foi exploratória e metodológica, de natureza quantitativa e qualitativa. A fase quantitativa (N=355) foi caracterizada pela proposta e validação do modelo de planejamento estratégico pessoal chamado Modelo das Decisões Axiológicas. A fase qualitativa foi caracterizada, principalmente, pela análise e verificação da opinião dos especialistas de planejamento estratégico pessoal, do ranking do Portal da Inovação, do Ministério da Ciência e Tecnologia, sobre o modelo proposto no trabalho. Os principais resultados alcançados foram: (i) um modelo que levou em consideração as diferenças axiológicas e de metas motivacionais entre os indivíduos, (ii) a descoberta de variáveis que explicam, com alto grau de sucesso, os elementos necessários para a composição de um planejamento estratégico pessoal e a (iii) redução da análise dos campos do planejamento de vida apenas para duas dimensões: aspectos materiais ou aspectos imateriais da vida do indivíduo. As principais conclusões foram: (i) a existência de uma relação entre as variáveis do planejamento estratégico e os valores pessoais, permitindo a hierarquização dos valores e dos fatores de planejamento para diferentes indivíduos, (ii) a aprovação dos especialistas sobre a aplicabilidade e a validade do modelo proposto e (iii) a consolidação do conceito de planejamento estratégico pessoal como um tipo de planejamento estratégico que outrora era aplicado apenas às organizações e passou a ser incentivado ao indivíduo, com a finalidade de orientar cada pessoa quanto ao seu propósito de vida e em relação ao futuro, utilizando instrumentos pré-definidos de análise pessoal, autoconhecimento e de tomada de decisão.
Title in English
Analysis of the strategic planning personal from the self-knowledge of personal values: the proposed model of decicions axiological
Keywords in English
Personal strategic planning
Personal values
Abstract in English
The main objective of this work was to create a model which would help the individual to link the hierarchy of personal values with the identification of the elements necessary for the development of its strategic personal planning, in a sustainable manner. Personal strategic planning is a kind of systematic planning oriented to the individual, through pre-defined instruments of personal analysis, self-awareness and decision making. The existing models of personal strategic planning make no reference to research tools for personal values, which are generalists. Therefore, is sought to develop a model that would allow to generate individualized results according to the motivational goals of each oriented (coachee). Personal values consist of goals or criteria that are organized by individuals by the degree of importance, that whatever the situation, serve as guiding principles of his life. The research was exploratory and methodological, quantitative and qualitative. The quantitative phase (N = 355) was characterized by the proposal and validation of personal strategic planning model called Model of Axiological Decisions. The qualitative phase was characterized mainly by the analysis and verification of expert opinion in personal strategic planning, ranking on the Innovation Portal, Ministry of Science and Technology, about the model proposed in this work. The main results were: (i) a model that took into account axiological differences and motivational goals among individuals, (ii) the discovery of variables that explain, with a high degree of success, the necessary elements for the composition of a personal strategic planning and the (iii) reduce the analysis of the fields of life planning only for two dimensions: material aspects or intangible aspects of the life of the individual. The main findings were: (i) the existence of a relationship between the variables of strategic planning and personal values, allowing ranking of values and the planning factors for different individuals, (ii) the approval of the experts on the applicability and validity of the proposed model and (iii) the consolidation of the concept of personal strategic planning as a kind of strategic planning that was once applied only to organizations and began to be encouraged to individuals, in order to guide each person about their life purpose and about the future, using pre-defined instruments of personal analysis, self-awareness and decision making.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
CapaMarcelloCalvosa.pdf (109.65 Kbytes)
MarcelloCalvosa.pdf (131.20 Kbytes)
MarcelloVDCalvosa.pdf (3.56 Mbytes)
Publishing Date
2011-09-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.