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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.12.2018.tde-17042018-110655
Document
Author
Full name
Eric Bacconi Gonçalves
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Gouvea, Maria Aparecida (President)
Cardoso, Marcos Vinicius
Farina, Milton Carlos
Leite, Nildes Raimunda Pitombo
Ribeiro, Daielly Melina Nassif Mantovani
Title in Portuguese
Utilização de sistemas de inteligência de negócios em empresas de serviços
Keywords in Portuguese
Estratégia organizacional
Inteligência empresarial
Serviços
Sistemas de informação gerencial
Abstract in Portuguese
O presente trabalho teve como objetivo entender os fatores que facilitam a utilização de sistemas de Business Intelligence em empresas de serviços. Para isso utilizou um modelo EXPECTATION-CONFIRMATION THEORY (ECT) adaptado para avaliar o que favorece a aceitação do sistema, além dos constructos do modelo original proposto por Bhattacherjee (2001b): Confirmação, Satisfação, Utilidade Percebida, Intenção Comportamental de Uso e Continuidade de Uso; foram incluídos três constructos no modelo adaptado: Hábito, Qualidade da Informação e Estratégia Direcionada pela Tecnologia. Após a validação de um questionário do tipo survey por especialistas, o instrumento foi enviado para usuários de Sistemas de BI e obteve 81 respondentes funcionários de empresas de serviços. As conclusões apontam que a maior parte das hipóteses foi confirmada, exceto o efeito moderador do Hábito na Continuidade de Uso e a influência da Estratégia Direcionada pela Tecnologia. Podem-se destacar as contribuições acadêmicas e gerenciais deste trabalho. Como contribuição acadêmica, destacam-se: a construção do referencial teórico sobre Business Intelligence, Big Data, Aceitação de Tecnologia, Estratégia e Empresas de Serviços; e o entendimento sobre a relação dos fatores que influenciam a aceitação de um sistema de BI no mercado brasileiro de serviços. Na implicação gerencial, ressalta-se a conclusão que o fato de a estratégia da empresa ser direcionada pela tecnologia não afetar positivamente a utilidade percebida do sistema de BI, isto pode ser um indício que, independentemente de como o empregado identifica a estratégia da empresa, ele percebe o valor do sistema de BI, o que indica que a ferramenta é útil não apenas para cenários de empresas tecnológicas. O trabalho permitirá diversos desdobramentos e análises alternativas, por seu ineditismo e detalhamentos obtidos sobre os aspectos teóricos selecionados.
Title in English
Use of business inteligence systems in service companies
Keywords in English
Business inteligence
Management information systems
strategy
Abstract in English
The objective of this study was to understand the factors that facilitate the use of Business Intelligence systems in Service companies. To do this, it used an EXPECTATION-CONFIRMATION THEORY (ECT) model adapted to evaluate what helps the acceptance of the system, besides the constructs of the original model proposed by Bhattacherjee (2001b): Confirmation, Satisfaction, Perceived Utility, Behavioral Intention of Use and Continuity of Use; three constructs were included in the adapted model: Habit, Information Quality and Technology Driven Strategy. After the validation of a survey questionnaire by specialists, the instrument was sent to users of BI Systems and obtained 81 respondents from service companies. The conclusions indicate that most of the hypotheses were confirmed, except for the moderating effect of the Habit in Continuity of Use and the influence of the Technology Driven Strategy. It is possible to emphasize the academic and managerial contributions of this work. As an academic contribution, the construction of the theoretical reference on Business Intelligence, Big Data, Acceptance of Technology, Strategy and Service Companies; and the understanding of the relationship between the factors that influence the acceptance of a BI system in the Brazilian services market. In the managerial implication, the conclusion is that the fact that the company's strategy is driven by the technology does not positively affect the perceived utility of the BI system, this may be an indication that, regardless of how the employee identifies the company's strategy, it realizes the value of the BI system, which indicates that the tool is useful not only for technology companies. The work will allow many developments and alternative analyzes, for its originality and details obtained on selected theoretical aspects.
 
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CorrigidoEric.pdf (3.83 Mbytes)
Publishing Date
2018-04-23
 
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