• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2018.tde-08012018-114012
Document
Author
Full name
Rafael Antonangelo Molina
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Vidal, Antonio Geraldo da Rocha (President)
Perez, Gilberto
Souza, Cesar Alexandre de
Vidal, Luciane Meneguin Ortega
Title in Portuguese
Inovação em empresa de tecnologia de informação para mobilidade urbana sustentável
Keywords in Portuguese
Desenvolvimento de produtos
Empreendedorismo
Empresas de tecnologia avançada
Gestão ambiental
Inovações tecnológicas
Mobilidade urbana
Ônibus
Softwares
Sustentabilidade
Transporte de passageiros
Abstract in Portuguese
A experiência profissional em uma empresa de tecnologia centrada na mobilidade urbana permitiu a identificação de três ganhos principais da aplicação de sistemas de informação na operação de ônibus urbanos: econômicos, sociais e ambientais. Porém, no desenvolvimento de novos modelos de negócios foram identificadas dificuldades em posicionar o ganho ambiental como uma proposta de valor para os principais clientes da empresa: empresas operadoras de ônibus urbanos. Baseado nessa problemática, desenvolveu-se esta pesquisa, norteada pela busca por uma proposta de valor que possa ser apresentada por empresas de tecnologia focadas na mobilidade urbana para tornar tangível ganhos ambientais aos seus clientes. Para tanto, foi levantado o histórico de atuação que delineia o modelo de negócio das empresas de ônibus, seu contexto de atuação frente ao movimento de cidades inteligentes, com aumento de atenção às questões ambientais e a aderência da tecnologia a seus processos operacionais. Esse panorama sustentou a identificação de proposta de valor inicial de um sistema de informação para apoio a processos de gestão ambiental em empresas de ônibus. Esse produto foi então exposto aos profissionais de tecnologia e de transporte, para verificação de sua proposta de valor e construção. Os retornos desses profissionais permitiram definir uma proposta de valor alinhada ao interesse de empresários de ônibus em computar indicadores de sustentabilidade de suas operações, especialmente no que tange a gestão ambiental. O produto que entrega essa proposta de valor teve então sua viabilidade de implantação verificada, mediante a valoração junto aos clientes, precificação e custos de desenvolvimento e manutenção
Title in English
Innovation in information technology company for sustainable urban mobility
Keywords in English
Advanced technology companies
Bus
Entrepreneurship
Environmental management
Product development
Softwares
Sustainability
Technological innovations
Transport of passengers
Urban mobility
Abstract in English
The professional experience in a technology company focused on urban mobility allowed the identification of three main advantages to information systems application in the urban buses operation: economic, social and environmental. However, in the development of new business models, difficulties were identified in positioning the environmental gain as a value proposition for the company's main customers: urban bus operators. Based on this problem, this research was developed, guided by the search for a value proposition that can be presented by technology companies focused on urban mobility to achieve environmental gains to their clients. In order to do so, the company's history of action was drawn up, outlining the business model of bus companies, their context of action in relation to the movement of smart cities, increasing attention to environmental issues and the adherence of technology to their operational processes. This set supported the identification of initial value proposition of an information system to support environmental management processes in bus companies. This product was then exposed to technology and transportation professionals to verify their value and construction proposal. The feedbacks of these professionals allowed us to define a value proposition according with the interest of bus operators in computing sustainability indicators of their operations, especially regarding environmental management. The product that pack this value proposition had its viability of implementation verified, through customers' valuation, pricing and development and maintenance costs.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
CorrigidaRafael.pdf (4.68 Mbytes)
Publishing Date
2018-01-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.