• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
10.11606/T.16.2013.tde-02072013-134355
Document
Auteur
Nom complet
Rodrigo Naumann Boufleur
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2013
Directeur
Jury
Szmrecsanyi, Maria Irene de Queiroz Ferreira (Président)
Braga, Eduardo Cardoso
Boccara, Ernesto Giovanni
Gitahy, Maria Lucia Caira
Santos, Maria Cecilia Loschiavo dos
Titre en portugais
Fundamentos da gambiarra: a improvisação utilitária contemporânea e seu contexto socioeconômico
Mots-clés en portugais
Cotidiano
Design
Improvisação
Produtos Industrializados
Sociedade Contemporânea
Resumé en portugais
Esta tese investiga um conjunto de práticas do cotidiano relacionadas à improvisação de objetos industrializados, visando finalidades utilitárias. Tais práticas, devido à especificidade de modificar o produto industrial com este propósito, são aqui designadas "gambiarras". Defende-se que elas constituem procedimentos necessários e complementares ao uso dos artefatos produzidos pelo modo de produção capitalista, subvertendo seus designs. Fundamentada empiricamente pela coleta e organização de documentação iconográfica original, abrangendo diferentes tipos de manifestações concretas do objeto de pesquisa, a tese interpreta esse material através de duas linhas teóricas. De inicio, sob a luz da teoria da mercadoria contida em O Capital e outros escritos, busca entender a estrutura do contexto socioeconômico da gambiarra, utilizando-se de alguns apontamentos históricosociais complementares. Em seguida, amparada pelas proposições de Michel de Certeau acerca das "práticas do cotidiano" e da "produção através do consumo", a gambiarra é focalizada como manifestação da permanente criatividade humana e como tática social capaz de manobrar a ordem tradicional de mercado baseada na perspectiva de um consumo passivo.
Titre en anglais
The "gambiarra" fundaments: the contemporary utilitirian improvisation and its socioeconomical context
Mots-clés en anglais
Contemporary Society
Design
Everyday life
Improvisation
Industrial Product
Resumé en anglais
This thesis investigates a set of everyday life practices related to the improvisation of industrialized objects, aiming utilitarian finility. Such practices, due to the specificity of modifying the industrial product with this purpose, are here called "gambiarras" (Brazilian word for kludge, workaround). It is argued that these procedures are necessary and complementary to the use of the artifacts produced by the capitalist mode of production, subverting its designs. Substantiated empirically by the collecting and organization of original iconographic documentation, covering different types of tangible object of research, the thesis interprets this material through two theoretical lines. Initially, under the light of the theory of the commodity contained in Das Capital and other essays, seeks to understand the structure of the socioeconomic context of the gambiarra, using some additional sociohistorical notes. Then, supported by propositions of Michel de Certeau about the "everyday practices" and the "production through consumption", the gambiarra is focused as permanent manifestation of human creativity and social tactics able to maneuver the traditional order of market-based perspective of a passive consumption.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2013-07-05
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
Centro de Informática de São Carlos
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2019. Tous droits réservés.