• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2016.tde-07032016-180008
Document
Author
Full name
Dora Souza Dias
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Braga, Marcos da Costa (President)
Almeida, Andréa de Souza
Mazzilli, Clice de Toledo Sanjar
Title in Portuguese
O ensino de comunicação visual na FAU USP: história, implementação e características
Keywords in Portuguese
Arquitetura moderna
Comunicação visual
Design gráfico
Ensino superior
Abstract in Portuguese
O ensino de design, compreendendo os campos do desenho industrial e da comunicação visual, foi implementado na Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo em 1962. A inclusão dessas disciplinas no curso de Arquitetura fazia parte de um novo modelo de ensino que visava a uma formação ampla para o arquiteto. Com o propósito geral de contribuir para a consolidação dos estudos sobre as raízes do ensino paulistano e brasileiro de design, o objetivo desta pesquisa foi o resgatar, registrar e analisar a história do ensino de comunicação visual na FAU USP, apresentando personagens envolvidos, conteúdos programáticos e didáticas empregados nos anos 1960. A partir de uma abordagem qualitativa, a pesquisa contou com um extenso levantamento de dados, obtidos por meio de métodos de história oral e da microhistória, que também delinearam o âmbito de análise das informações reunidas. Como resultado, compreendeu-se que o ensino de comunicação visual da FAU USP, nos anos 1960, recebeu algumas influências internacionais, sobretudo a da escola Bauhaus. Além disso, a influência do perfil dos docentes - alguns artistas-plásticos, outros arquitetos de vertente moderna - sobre esse ensino foi determinante para os caminhos tomados e para o estabelecimento de uma certa dicotomia, que marcou o ensino da Sequência de Comunicação Visual daquela década, entre uma visão baseada na sensibilidade artística e outra na metodologia racionalista do projeto. Concluiu-se que o ensino de comunicação visual na FAU USP, balizado tanto pelas artes plásticas quanto pelo design gráfico moderno, atendeu ao objetivo da reforma do ensino feita em 1962, formando profissionais com atuação abrangente e plural.
Title in English
Visual communication at FAU USP: history, implementation and characteristics of the education
Keywords in English
Graphic design
Higher education
Modern architecture
Visual communication
Abstract in English
Education in design, comprising industrial design and visual communication, was implemented at the Faculty of Architecture and Urbanism at the University of São Paulo in the year 1962. These disciplines were included in the curriculum of Architecture as part of a novel education model, with the target of qualifying professionals with a broadened vision. In this study, we rescued, recorded and analysed the history of the education in visual communication at FAU USP, as a contribution to the reconstruction of the roots of education in design in São Paulo and in Brazil as a whole. Based upon an extensive data collection and using a qualitative approach, we present historical figures, content of the disciplines, and teaching practices in the 1960s. Methods of oral history and micro-history were adopted to rescue and analyse the information obtained. We verified that the education on visual communication at FAU USP in the 1960s emerged under international influences, particularly from the Bauhaus school. In addition, some Brazilian artists and modern architects, in charge of some disciplines, exerted strong influences on the design education and established a certain dichotomy between a more artistic and a more rationalistic way of teaching in the Visual Communication sequence during that decade. We concluded that the combination of these two approaches - artistic and modern graphic design - provided the education in visual communication at FAU USP to reach the goals of the historical educational reform of 1962: training professionals with a more broad and plural vision of the design.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
doradias.pdf (11.52 Mbytes)
Publishing Date
2016-03-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.