• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.16.2013.tde-15052013-134022
Document
Author
Full name
Christiane Wagner
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Minami, Issao (President)
Jimenez, Marc Xavier
Lageira, Jacinto Marcelino Teias
Melfi, Adolpho Jose
Oliveira, Paulo de Tarso
Title in Portuguese
Estética : imagem contemporânea : análise do conceito inovação
Keywords in Portuguese
Criatividade
Cultura e mercado
Imagem
Inovação
Abstract in Portuguese
A estética, como fenômeno abstrato, atua sempre entre a forma e a percepção. Sua importância é percebida, ainda que subjetivamente, nas relações econômicas e políticas e na dinâmica das relações sociais. Com efeito, ela pode ainda ser a orientação de um "primeiro conhecimento", configurando imagens que estabelecem aproximações ou mesmo distanciamentos entre os homens em diferentes culturas. Ela idealiza a beleza das formas e objetiva superar o que se entende por imperfeições. Contudo, a estética direciona-se ainda a diferentes concepções e a novas formas, procurando inovação conforme o contexto da criação. Notam-se as diferentes tendências e concepções estéticas na trajetória da história da arte. Na arquitetura, nas artes visuais e aplicadas observa-se o exemplo de como a forma perfeita é configurada. Novas formas e conteúdos surgem como processo de transformações que implicam valores da ordem e das regras de cada cultura na construção do imaginário coletivo. Com o advento da sociedade de classes, novos padrões e concepções passaram a obedecer à estratificação do consumo, condicionando a evolução tecnológica e princípios estéticos estabelecidos no universo da arquitetura e do design. Seguida pelo sentido de uma estética da inovação e imagens configuradas que definiriam o estatuto do indivíduo contemporâneo. No entanto, somente ao analisar os aspectos da criatividade em novas formas, diferenciando a imaginação da fantasia, é que seria possível a realização inovadora pela qual o arquiteto e o designer se orientariam, com razões práticas, para atender às expectativas da sociedade. Seja a ilusão por meio do imaginário coletivo, ou não, para entender o processo de reconhecimento dos novos paradigmas, o que resultaria na inovação.
Title in English
Aesthetics : contemporary image : analysis of the concept innovation
Keywords in English
Creativity
Culture and market
Image
Innovation
Abstract in English
Aesthetics, as an abstract phenomenon, always acts between form and perception. It importance is in noticeable yet subjectively in economic and political relations and in the dynamics of social relationships. In fact, configuring images that establish proximities or even distances between human beings in different cultures. It idealizes beauty of forms, and aims at overcoming what is understood by imperfections. However, aesthetics study focuses on different conceptions and new forms, aiming at understanding according to the creation context. Different aesthetics trends and conceptions are observed along art history. In visual and applied arts it is observed the example of how the perfect form is configured. New forms and contents appear as transformation processes, which imply order values and rules of each culture in building social imaginary. With the advent of class society new standards and conceptions began to obey consumption stratification, conditioning technological evolution and aesthetical principles established in the universe of communication and art, followed by a sense of innovation in configuring images that would define contemporaneous individual's statute. However, only when one analyzes the aspects of creativity in new forms, differentiating imagination and fantasy, it would be possible the reach innovative realization, through which the image configuration guides itself, based on practical reasons to meet the social expectations. Whether it is the illusion by social imaginary or not to understand the recognition processes of new paradigms, the result is innovation.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-05-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.