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Mémoire de Maîtrise
DOI
10.11606/D.16.2007.tde-18052010-112935
Document
Auteur
Nom complet
Rita Beatriz Enge
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2007
Directeur
Jury
Deak, Csaba (Président)
Bruna, Gilda Collet
Menezes, Luis Carlos de
Titre en portugais
Planejamento de rede física escolar
Mots-clés en portugais
Arquitetura
Escolas
História da educação
Política educacional
Resumé en portugais
Este trabalho expõe a situação da rede física escolar estadual paulista no tocante ao seu planejamento e expansão, compreendendo-se rede física escolar como o conjunto de prédios que abrigam os estabelecimentos de ensino escolar da rede pública. A dissertação aborda o papel da escola enquanto projeto social, descreve as políticas educacionais adotadas nas últimas décadas, em níveis federal e estadual, oferece um histórico da implantação e expansão da rede pública escolar, caracteriza a situação do atendimento à demanda escolar e da rede física existente, a maior entre as redes públicas existentes no Estado de São Paulo, demonstra os critérios utilizados para a expansão da rede física estadual e como se dá a viabilização dessa expansão, bem como aponta os empecilhos atualmente encontrados para a expansão da rede, em especial na Capital. Ao final, comentamos a conquista da universalização do ensino fundamental e a qualidade da educação pública, a situação atual do planejamento da expansão da rede física e as dificuldades encontradas pelo Estado.
Titre en anglais
Educational physical network planning
Mots-clés en anglais
Architecture
Educational policy
History of education
Schools
Resumé en anglais
The objective of this work is to examine the situation of the educational physical network in the State of São Paulo, as referring to its planning. By educational physical network we understand the set of buildings which contain the school establishments of the public educational system. The research focuses on the role of the school vis-a-vis its social project and the educational policies adopted over the last decades at the federal and state levels. This work also seeks to expound on the situation of the existing physical network and how it is, or is not, meeting the demand for schooling, while offering a historic view of the implantation and expansion of state educational physical network, the largest public structure of the São Paulo State. It also demonstrates the criteria used for the expansion of the States physical network, how the viability of this expansion is achieved, and, finally, points out the contemporary obstacles for expanding this structure, especially in the State Capital. Eventually, we examine the conquest of the universal access to fundamental education, as well as the quality of the public education, the physical networks expansion planning current situation and the dificulties found by the State to achieve its goals.
 
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Date de Publication
2010-05-19
 
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