• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.17.2024.tde-13052024-160951
Document
Author
Full name
Karina Aparecida Berzuini
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2023
Supervisor
Committee
Reis, Ana Cláudia Mirândola Barbosa (President)
Moret, Adriane Lima Mortari
Queiroz, Carla Aparecida de Urzedo Fortunato
Title in Portuguese
Inteligibilidade de fala de crianças usuárias de implante coclear: avaliação e variáveis audiológicas
Keywords in Portuguese
Implante coclear
Inteligibilidade de fala
Speech intelligiblity rating
Abstract in Portuguese
Introdução: Atualmente, tem-se observado interesse entre os profissionais que atuam no processo de (re)habilitação de crianças com deficiência auditiva em desenvolver atividades que possam viabilizar a melhoria da inteligibilidade de fala, bem como, instrumentos que possa avaliar e monitorar a qualidade dessa habilidade em crianças em aquisição e desenvolvimento da linguagem. Objetivo: Correlacionar a aplicação e análise da escala SIR associada ao instrumento BIT, além de identificar o conhecimento e uso da escala por profissionais que atuam na área dos Distúrbios da Audição e correlacionar as variáveis audiológicas com o desempenho das crianças em inteligibilidade de fala. Método: O projeto foi submetido e aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa do Hospital das Clínicas de Ribeirão Preto, No CAAE 45534921.4.0000.5440. Trata-se de um estudo analítico, observacional, transversal, dividido em três etapas: (1) levantamento da experiência de fonoaudiólogos que atuam no processo de (re)habilitação de crianças usuárias de IC quanto ao uso da escala SIR; (2) aplicação, com os critérios estabelecidos no estudo da classificação da escala SIR em 45 amostras de fala de crianças usuárias de implante coclear associada a pontuação do instrumento BIT e; (3) identificação da classificação de inteligibilidade de fala de crianças por fonoaudiólogos e correlação com variáveis audiológicas. Resultados: A escala SIR é pouco difundida entre os profissionais da área. O tempo de uso do dispositivo apresentou correlação estatisticamente significante com as pontuações em inteligibilidade de fala; não houve correlação entre o uso do IC e as variáveis tempo de privação auditiva e idade na implantação. Foi encontrada maior ocorrência de acertos em frases curtas quanto comparadas aos acertos de frases mais extensas. Conclusão: A escala SIR ainda é pouco conhecida pelos fonoaudiólogos. Apresenta grande potencial de confiabilidade quando associada a medidas quantitativas; há correlação significante entre o tempo de uso do IC e a pontuação em inteligibilidade de fala.
Title in English
Speech intelligibility of children with cochlear implants: evaluation and audiological variables
Keywords in English
Cochlear implantation
Speech intelligibility
Speech intelligiblity rating
Abstract in English
Introduction: Currently, there has been an interest among professionals working in the (re)habilitation process of children with hearing loss in developing activities that can improve speech intelligibility, as well as instruments that can assess and monitor the quality of this ability in the kids. Objective Correlate the application and analysis of the SIR scale associated with the BIT instrument, in addition to identifying the knowledge and use of the scale by professionals who work in the area of Hearing Disorders and correlating the audiological variables with the performance of the children in speech intelligibility. Method: The project was submitted and approved by the Research Ethics Committee of the Hospital das Clínicas de Ribeirão Preto, under CAAE 45534921.4.0000.5440. This is an analytical, observational, cross-sectional study, divided into three stages: (1) survey of the experience of speech therapists who work in the process of (re)habilitation of children with HF regarding the use of the SIR; (2) application, with the criteria established in the study of the classification of the SIR scale in 45 speech samples of children with cochlear implants associated with the BIT instrument score and; (3) identification of speech therapists' classification of children's speech intelligibility and correlation with audiological variables. Results: The SIR scale is not very widespread among professionals in the sector. Device wear time showed a statistically significant correlation with speech intelligibility scores. There was no manifestation between CI use and the variables of hearing loss time and age at implantation. A higher occurrence of correct responses in short sentences was found compared to correct responses in longer sentences. Conclusion: The SIR scale has great potential for reliability when associated with quantitative measures; CI usage time and speech intelligibility score showed a statistically significant correlation.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-07-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.