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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.1998.tde-24062024-164912
Document
Author
Full name
Marcelo Rogério Ianella
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 1998
Supervisor
Committee
Jabardo, Jose Maria Saiz (President)
Oliveira Junior, Silvio de
Roma, Woodrow Nelson Lopes
Title in Portuguese
Avaliação teórico-experimental de um sistema de ar condicionado automotivo
Keywords in Portuguese
ar condicionado
automóveis
ensaios
simulação
sistemas frigoríficos
Abstract in Portuguese
O aumento das exigências de conforto e da competitividade no setor automotivo, associado à recente substituição dos refrigerantes CFC's por alternativos não prejudiciais à camada de ozônio, tem levado a indústria automobilística a um constante processo de desenvolvimento e melhoria dos sistemas de ar condicionado para automóveis. Nesse sentido, foi ensaiado, em uma bancada de testes, um equipamento de ar condicionado que envolvia algumas das tecnologias recentemente desenvolvidas para melhorar a eficiência e o desempenho desses sistemas, que são o condensador de microcanais de fluxo paralelo e o compressor de deslocamento continuamente variável. O equipamento incluía também um evaporador de tubos e aletas de alumínio e uma válvula de expansão termostática, entre outros. Vários ensaios de desempenho foram realizados, permitindo uma análise paramétrica do comportamento do sistema em função de algumas variáveis controladas: temperatura e vazão de ar no evaporador, temperatura do ar de condensação e rotação do compressor. Tal análise permitiu um conhecimento do comportamento do sistema e, em especial, do funcionamento do seu controle de capacidade. Também foi feita uma análise dos efeitos do inventário de refrigerante no desempenho do circuito frigorífico. Esses estudos serviram para a validação do modelo matemático de simulação desenvolvido por Mamani(1997), baseado no mesmo equipamento. A comparação dos resultados indicou uma
Title in English
Theoric-experimental evaluation of an automotive air conditioning system
Keywords in English
air conditioning
automobile
refrigeration systems
simulation
tests
Abstract in English
The increasing on confort requirements and competitiveness in the automotive field besides the substituition of CFC's refrigerants by other non harmfull to the stratosphere ozone layer has forced the automotive industry to constantly develop and improve air conditioning systems used in automobiles. In this study, tests of an air conditioning equipment which envolves some tecnologies developed recently to improve their eficiency and performance (a multiflux microchannel condenser and a continuously variable displacement compressor) has been accomplished. The systern comprised also an aluminum fin and tubes evaporator and a thermostatic expansion valve. Several performance tests were carried out in order to provide a parametric analysis of the system behaviour as a function of some controled parameters, namely air temperature and air flux at the evaporator, air temperature at the condenser and compressor rotational speed. Such anlysis showed a detailed understanding of the system behaviour and specially the operations of the capacity control. An analysis of the effects of refrigerant charge in the system has also been performed. Such studies have contributed to the validation of a mathematical simulation model, developed by Mamani (1997), which was based on a similar system. Comparisons of the results indicated a great consistency among the experimental and simulation results, what makes the model a good design and devepment tool for the automotive industry.
 
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Publishing Date
2024-06-24
 
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