• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2018.tde-13042018-153503
Document
Author
Full name
Plinio da Costa Temba
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 1995
Supervisor
Committee
Felex, José Bernardes (President)
Silva, Irineu da
Suzuki, Carlos Yukio
Title in Portuguese
Geometria e distância de visibilidade para frenagem em curvas horizontais de rodovias
Keywords in Portuguese
Engenharia de transportes
Infra-estrutura viária
Abstract in Portuguese
Nesse trabalho, mostrou-se que há relações geométricas entre parâmetros que caracterizam uma curva horizontal circular de uma via e a distância de visibilidade necessária para a operação de frenagem durante a condução de veículos. Mostrou-se, outrossim, que é possível, através de estudos de geometria das curvas caracterizar "áreas que devem ser mantidas livres de obstáculos visuais nas laterais de curvas das vias" para assegurar, aos motoristas, as condições de visibilidade para frenagem. Dessa forma, mostrou-se que o estudo das distâncias de visibilidade nas curvas horizontais circulares das vias pode ser efetuado adotando-se formulações exatas, tanto para a capacidade de frenar com segurança os veículos, como para assegurar aos motoristas a necessária distância lateral livre de obstáculos à visão. Além disso, discutiram-se alguns tópicos sobre as recomendações do Departamento Nacional de Estradas de Rodagem, visando esclarecer aspectos sobre os resultados de aplicação de processos propostos para estudos da distância de visibilidade para frenagem, sua qualidade e grau de atualização.
Title in English
not available
Keywords in English
not available
Abstract in English
It was shown that there are geometric relationships among the characteristics of the elements of a horizontal circular roadway curve and the necessary stopping sight distance during the operation of vehicles. Also it was shown that it is possible the definition of offsets to sight obstructions offering to the driver the needed stopping sight distance on curves. So the study of sight distances on curves should be done by using exactly mathematical forrnulation. After that it was discussed some topics from the standards of the National Highway Department (Brazil) to clear on their results, quality and actualization.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-04-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.