• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2003.tde-16052024-145210
Document
Author
Full name
Elaine de Oliveira Machado
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2003
Supervisor
Committee
Cazarini, Edson Walmir (President)
Farah, Osvaldo Elias
Tachibana, Wilson Kendy
Title in Portuguese
Análise estratégica na gestão de pequenas empresas de prestação de serviços : proposição de um modelo no setor hoteleiro de São Carlos
Keywords in Portuguese
empreendedor hoteleiro
gestão das organizações hoteleiras
gestor na pequena hotelaria
pequena empresa hoteleira
planejamento estratégico
sistemas de informação
Abstract in Portuguese
O objetivo principal desta pesquisa é adequar e aprimorar, para o setor de serviços, um roteiro de planejamento estratégico, elaborado para pequenas empresas industriais, por meio da aplicação em pequenas empresas de hotelaria. O planejamento estratégico se encontra pouco difundido na pequena empresa. As pequenas empresas brasileiras não têm uma cultura de planejamento estratégico. A falta de planejamento estratégico na pequena empresa implica numa ineficiência nas suas tomadas de decisões estratégicas. As pequenas empresas de hotelaria se caracterizam pela falta de utilização do planejamento estratégico nas suas tomadas de decisões. A metodologia de aplicação a ser desenvolvida será da pesquisa-exploratória, a qual consiste numa categoria de pesquisa qualitativa, cujo objetivo de estudo é descrever, registrar, analisar e interpretar os fenômenos, procurando conhecer o seu funcionamento presente. Para atingir os objetivos propostos realizou-se um trabalho de campo em quatro hotéis da cidade de São Carlos (SP). Como resultado sistematizou um roteiro de planejamento estratégico próprio para o setor de serviços hoteleiro. Desta forma, a importância desta pesquisa está na contribuição acadêmica que se pretende oferecer aos pesquisadores, executivos pertencentes ao ramo de hospedagem, e outras instituições interessadas no assunto, no sentido de promover um maior entendimento sobre as práticas de planejamento estratégico aplicado na pequena empresa hoteleira
Title in English
Strategic analysis in the administralion ofsmall installment companies and services : proposition of a model in the hotel section of São Carlos
Keywords in English
hotel entrepreneurs
information systems
management of hotel organizations
management of small hotel companies
small hotel company
strategic planning
Abstract in English
The main objective of this research is to adapt and improve a route of strategic planning, elaborated for small industrial companies, through its application in small hotel companies. The strategic planning has been little spread in small companies. The small brazilian companies do not have a culture of strategic planning and states that the lack of strategic planning in small companies implicates in an inefficiency in their making of strategic decisions. The that small hotel companies are characterized by the lack of use of strategic planning in their making of decisions. The application methodology to be developed will be research-exploratory. It consists of a category of qualitative research, whose study objective is to describe, register, analyze and interpret the phenomena in order to know their present operation. To reach the objectives proposed in this research a field work was developed in four hotels São Carlos (SP) a result the systematization a route of strategic planning is for the section of hotel services. Thus, the importance of this research lies upon the academic contribution that it intends to offer to researchers, executives belonging to the lodging branch and other interested institutions in the subject, in the sense of promoting a larger understanding of the practices of applied strategic planning in small hotel companies
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-05-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.