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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2009.tde-23102009-081028
Document
Author
Full name
José Assumpção Rodrigues de Almeida
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2009
Supervisor
Committee
Rentes, Antonio Freitas (President)
Menegon, Nilton Luiz
Musetti, Marcel Andreotti
Title in Portuguese
Elaboração de um método para melhoria dos fluxos de informação usando princípios da mentalidade enxuta e reengenharia de processos
Keywords in Portuguese
Assistência técnica
Fluxo de informação
Mentalidade enxuta
Reengenharia de processos
Abstract in Portuguese
Este trabalho apresenta uma proposta de método para a melhoria de fluxos de informação em ambientes administrativos usando princípios da mentalidade enxuta e da reengenharia de processos. O método foi criado através de características encontradas em duas metodologias existentes da mentalidade enxuta e de soluções desenhadas pela reengenharia de processos com este propósito. Estas características foram identificadas, selecionadas e adaptadas para uso no método seguindo um modelo de gestão de mudança. Em seguida, o método foi aplicado em um fluxo de informação em uma empresa do interior de São Paulo, seus resultados foram medidos apresentando boas melhorias em relação à maior velocidade de processamento de informações, redução da quantidade de pessoas necessárias e maior porcentagem de tempo de agregação de valor. Por último, foram apresentadas observações sobre as limitações do método e da generalização dos resultados da aplicação apresentada.
Title in English
Elaboration of a method for the improvement of information flows using principles of lean thinking and business reengineering
Keywords in English
Business reengineering
Customer service
Information flow
Lean thinking
Abstract in English
This work presents a proposal of method for the improvement of information flows using the principles of lean thinking and solutions from business process reengineering (BPR). The method was created using characteristics encountered on two existing lean office methodologies, and with the solutions presented by business reengineering. Those characteristics were identified, sorted and adapted to be used in the method based on a change management model. The proposed method was implemented in an information flow of a company in the brazilian state of São Paulo, and its results were measured, presenting significant reduction of the information flow lead time, reduction of people needed to process the information and a larger percentage of added-value time. Finally, limitations of the method and the application results were presented.
 
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Publishing Date
2009-11-13
 
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