• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2017.tde-31072017-121053
Document
Author
Full name
Ana Laura Wiethaus Bigaton
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2005
Supervisor
Committee
Escrivão Filho, Edmundo (President)
Cazarini, Edson Walmir
Hoffmann, Wanda Aparecida Machado
Title in Portuguese
Gestão estratégica da informação nas pequenas empresas: estudo comparativo de casos em empresas do setor industrial de São José do Rio Preto - SP
Keywords in Portuguese
Especificidades das pequenas empresas
Gestão estratégica da informação
Abstract in Portuguese
Esta dissertação tem como objetivo geral apresentar propostas para a melhoria da gestão estratégica da informação nas pequenas empresas, considerando suas especificidades de gestão. A revisão bibliográfica sobre o processo de gestão da informação e as especificidades das pequenas empresas permitiu definir as variáveis de pesquisa. No trabalho de campo foram estudadas quatro empresas do setor industrial metal-mecânico, instaladas na cidade de São José do Rio Preto. O trabalho de campo permitiu identificar as informações utilizadas para analisar os aspectos externos e internos das empresas; e a maneira que essas empresas coletam, processam e distribuem dados e informações aos tomadores de decisão. Com o intuito de que melhores decisões sejam tomadas e que as pequenas empresas apliquem seus recursos escassos naquilo que realmente ajudará no seu crescimento e desenvolvimento, foram apresentadas as seguintes propostas: além de conscientizar os dirigentes sobre a relevância e os benefícios da gestão estratégica da informação, ensinar-lhes também sua sistematização; analisar a influência e relação das variáveis internas e externas no desempenho da empresa e eleger os aspectos mais relevantes sobre cada variável externa e interna; os funcionários dos diversos departamentos seriam treinados para realizarem a monitoração e a coleta de dados sobre todas as variáveis; discutir, analisar e interpretar em conjunto os dados obtidos na coleta a fim de transformá-los em informações válidas para a tomada de decisão; registrar não só as informações resultantes, mas também os principais pontos de reflexão gerados nas reuniões; utilizar mais a forma escrita para a disseminação das informações estratégicas, e divulgar por toda a empresa a existência das atas, relatórios, etc.; fazer um feedback do processo de gestão da informação; e por fim, criar um escritório da informação. Apesar da limitação da impossibilidade em generalizar as conclusões, espera-se que este estudo ajude em pesquisas futuras e na construção de teorias administrativas específicas para as pequenas empresas.
Title in English
Strategic management of information in small companies: comparative study of cases in companies of the industrial sector of São José do Rio Preto - SP
Keywords in English
Specificity of the small companies
Strategic management of information
Abstract in English
This dissertation aims to present proposals for the improvement of the strategic management of information in small companies considering their management specificity. The bibliographical revision on the process of information management and the specificity of small companies allowed defining the research variables. In the field work four companies of the industrial metal-mechanicals section, installed in São José do Rio Preto were studied. The field research allowed identifying the information used to analyze the external and internal aspects of the companies; and the way those companies collect, process and distribute data and information to decision-makers. To make companies improve their and apply their scarce resources to what will really help their growth and development, the following proposals are presented: besides to make leaders aware of the relevance and the benefits of strategic information management and relevance and the benefits of the strategic administration of the information, also to teach them their systematization; to contemplate the influence and relationship of the internal and external variables on the performance of the company and to choose the most important aspects about each internal and external variable; to train the employees of the several departments to accomplish the data collection of all the variables; to discuss, to analyze and to interpret the data obtained in the collection and to turn them in valid information for to make decision; to register not only the resulting information, but also the principal reflection points generated on the meetings; to use more the writing form for the spread the strategic information and to publish for the whole company the existence of the minutes, reports, etc.; to do a feedback of information management constantly; and finally, to create an office of the information. Despite the difficulty in generalizing conclusions, the present study is expected to help future researches and the construction of specific administrative theories for small companies.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-07-31
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.