• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.18.2014.tde-02062014-084313
Document
Author
Full name
Rafael Carlos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2014
Supervisor
Committee
Amaral, Daniel Capaldo (President)
Oliveira, Maicon Gouvêa de
Souza, Mauro Caetano de
Title in Portuguese
Modelo para atualização de roadmaps utilizando conceitos de agilidade e inteligência competitiva
Keywords in Portuguese
Roadmapping
Agilidade
Atualização de roadmaps
Inovação
Inteligência competitiva
Monitoramento de informações
Tecnologia
Abstract in Portuguese
O roadmapping foi introduzido pela Motorola há mais de 26 anos como uma abordagem para apoiar o planejamento integrado de mercado, produtos e tecnologia. O principal objetivo do roadmapping é a criação de roadmaps, representações visuais em forma de diagramas e tabelas, que capturam e sintetizam informações de mercado, produtos, tecnologias e recursos em um plano com metas para novos desenvolvimentos. A introdução do processo de roadmapping compreende uma série de desafios. Um dos principais, segundo estudos recentes, é a dificuldade de sustentar o processo de roadmapping, ou seja, manter os roadmaps atualizados após a construção do primeiro mapa. Esta dificuldade pode ser atribuída ao fato de que a maioria das aplicações se baseia na utilização de especialistas externos à organização para coleta e análise de informações, o que é proibitivo para algumas organizações em função dos custos envolvidos e a uma lacuna na literatura, que não apresenta um modelo que oriente os praticantes em como manter os roadmaps atualizados. Este estudo apresenta um modelo de atualização de roadmaps que explora duas teorias conjuntamente: a utilização de conceitos do ciclo de inteligência competitiva e princípios de agilidade. Descreve-se o desenvolvimento de um modelo para atualização de roadmaps desenvolvido a partir de uma pesquisa-ação em uma organização do segmento de bens de consumo para a construção civil. Como resultados, apresentam-se o modelo desenvolvido e sua avaliação pelos profissionais da organização. Os dados coletados indicam que o modelo proposto contribuiu para esta organização em específico por meio de um impacto positivo no grau de monitoramento constante de informações, a credibilidade no roadmap e sua utilização durante a elaboração da estratégia de inovação da organização. Um dos diferenciais do modelo é a proposição de um arcabouço que pode ser realizado pela própria organização através da formação de times ágeis, sem a necessidade de criação de novas posições e áreas funcionais.
Title in English
Model to update the roadmaps using concepts of agility and competitive intelligence
Keywords in English
Agile
Competitive intelligence
Information monitoring
Innovation
Roadmapping
Roadmaps updating
Technology
Abstract in English
Roadmapping was introduced by Motorola more than 26 years ago as an approach to support market, product and technology integrated planning. The main objective of the roadmapping is to create roadmaps, visual models of diagrams and tables that capture and synthetize market, product, technology and resources information in a plan compounded by goals for new developments. The roadmapping implementation enhances several challenges. One of the main, according to recent studies, its the difficulty in sustain the roadmapping process, in other words, maintain the roadmaps updated. This difficult can be attributed to the fact that the most of the applications are based on the use of external experts to collect e analyze information, which is prohibitive to some organizations due to the costs involved and to a gap in the literature, that doesnt present a model for guiding the practitioners in how to maintain the roadmaps updated. This paper presents a model for updating roadmaps that combines competitive intelligence and agile management theories. The model was developed through an action research in a civil construction segment organization. The collect data shows that the developed model contributed to this specific organization, by means of a positive impact on the degree of continuous information monitoring, the credibility on the roadmap and its use during the organizations innovation strategy formulation. One of the differentials of the model is the proposition of a framework that can be managed by the organization itself through the use of agile teams, without the need of new holes or functional areas to accomplish it.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-06-05
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • CARLOS, R., et al. Managing roadmapping through principles and practices of agile project management. In International Conference on Management of Technology (IAMOT), Porto Alegre, 2013. IAMOT2013 Proceedings., 2013.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.