• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2024.tde-05072024-155333
Document
Author
Full name
Bruna Auad Proença
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2024
Supervisor
Committee
Gerolamo, Mateus Cecilio (President)
Gambi, Lillian do Nascimento
Giraldi, Janaina de Moura Engracia
Title in Portuguese
Sobre a prática da Cultura de Inovação em empresas brasileiras de pequeno porte: uma abordagem por meio de estudos de caso
Keywords in Portuguese
cultura de inovação
empresas inovadoras
estudo de caso
inovação
Abstract in Portuguese
A Cultura de Inovação pode promover a idealização de processos inovadores e sustentáveis, gerando novos produtos e contribuindo para a melhoria de processos internos e externos da empresa. Inicialmente, fundamentando-se na revisão bibliográfica conduzida, esta pesquisa procura contemplar a caracterização e conceituação da Cultura de Inovação, bem como as formas pelas quais ela pode proporcionar resultados efetivos em termos de ganhos e aprimoramento de processos produtivos nas empresas. A partir dos aspectos conceituais apontados, são apresentados estudos de casos de empresas brasileiras que investem em inovação. Os casos selecionados comprovam, mediante o conjunto de resultados, impactos e desempenho, uma premissa inicial desta pesquisa, que a empresa que investe em Cultura de Inovação pode efetivamente obter ganhos de qualidade e produtividade. Os estudos de caso ainda permitem concluir que empresas que adotam e praticam a Cultura de Inovação em suas operações podem auferir crescimento rápido, aumento do número de clientes e formar uma força de trabalho alinhada com os seus valores e objetivos.
Title in English
About the practice of Innovation Culture in small Brazilian companies: an approach through case studies
Keywords in English
case study
Culture of Innovation
innovation
innovative companies
Abstract in English
A Culture of Innovation can promote the creation of innovative and sustainable processes, resulting in new products or improvement of the company's internal and external processes. Initially, based on the conducted literature review, this research seeks to encompass the characterization and conceptualization Innovation Culture, as well as the ways in which it can deliver effective results in terms of gains of productive processes in companies. From the outlined conceptual aspects, case studies of Brazilian companies investing in innovation are presented. The selected cases confirm, through the set of results, an initial premise of this research, thar a company investing in a Culture of Innovation can effectively achieve gains in quality and productivity. The case studies also allow us to conclude that companies adopting and practicing the Culture of Innovation in their operations can experience rapid growth, increased number of clients, and form a workforce aligned with their values and objectives.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-07-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.