• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2010.tde-11012011-101157
Document
Author
Full name
Nilvania Aparecida Spressola Ziviani
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2010
Supervisor
Committee
Oliveira Neto, Jose Dutra de (President)
Alves, Elvisney Aparecido
Cazarini, Edson Walmir
Title in Portuguese
Instrumento para avaliar as competências no trabalho de tutoria na modalidade EAD
Keywords in Portuguese
Avaliação do professor
Competências
Tutoria
Abstract in Portuguese
Com a evolução da tecnologia a modalidade de Educação a Distância ganhou forças e provocou a necessidade de que o professor que trabalhe com esta modalidade, tenha competências diversificadas para atender diferentes estratégias. Este estudo tem como principal objetivo desenvolver um instrumento flexível, valido e confiável para avaliar as competências do tutor em Educação a Distância. Alguns autores propuseram modelos e instrumentos para avaliação das competências, porém ligado a uma só instituição ou focado em um só contexto. Em etapas, esta pesquisa se propõe a realizar uma revisão bibliográfica e investigar as competências citadas na literatura relacionadas à função docente de Tutoria e por meio de especialistas em EAD, elencarem as competências essenciais para sua realização e dividir em dimensões. A coleta de dados foi realizada nos cursos de Bacharelado em Administração e Logística e Licenciaturas de Computação, Geografia, História, Letras dos pólos de Batatais e Gestão em Tecnologia da Informação, Licenciatura em Geografia e Ciências Contábeis do Centro Universitário Claretiano de Batatais. O método "Alfa de Cronbach" foi indicado para análise da fidelidade das informações adquiridas. A análise dos dados mostrou que o instrumento pode ser flexível e evidencia informações precisas para apoiar a gestão do conhecimento no que se refere a formação e treinamento de tutores.
Title in English
Instrument to assess competence in the work of tutoring in distance education
Keywords in English
Continuing education
Management by competencies
Mentoring
Abstract in English
With technological developments and new demands from the information society, distance education has been increasing and intensifying the need for professors to work with this type of education and acquire diversified skills to work in this new scenario. This research has as main objective is to develop a flexible, reliable and valid instrument for evaluating the skills of the Tutor in Distance Education. There are a number of models and instruments for assessing these skills, but always focused on only a single institution or context. ln its different stages, this research will conduct a review of the literature of distance education experts about the skills needed to function in different dimensions of the Tutor. Data collection will take place in distance education courses in Graduate of Business Administration and Accounting, Logistics Management and Information Technology, Computer Science, Geography, History and Language offered by the Centro Universitário Claretiano de Batatais. Data analysis showed that the instrument can be flexible and accurate evidence to support the management of knowledge regarding the fonnation and training of tutors.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-06-14
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • Araujo, E.M., et al. [05] Design Instrucional: Um Estudo Baseado no Modelo ILDF- Integrative Learning Design Framework na Aprendizagem Online. In 15 CIAED, Fortaleza, 2009. 15 CIAED., 2009.
  • Araujo, E.M., et al. [10] Qualidade em EaD: uma análise sob a perspectivade seus estudantes. In Congresso Internacional ABED de Educação a Distância, Manaus, 2011. 17º CIAED - Congresso Internacional ABED de Educação a Distância., 2011.
  • Melli, N.C.A., et al. [03] O princípio da modalidade como um fator gerador de uma melhor aprendizagem na educação técnica de nível médio. In Congresso Internacional de Educação a Distância, Fo do Iguaçu, 2010. 16 Congresso Internacional de Educação a Distância., 2010. Dispon?vel em: http://www.abed.org.br.
  • Santos, E.M., et al. [06] Estratégias de Aprendizagem para a EAD: Utilizando o Fórum de Discussão Sob a Perspectiva dos Estilos Cognitivos. In 15 CIAED, Fortaleza, 2009. 15 CIAED., 2009.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.