• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2014.tde-17072014-102844
Document
Author
Full name
Alessandra Fracaroli Perez
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2014
Supervisor
Committee
Oliveira Neto, José Dutra de (President)
Cazarini, Edson Walmir
Lehfeld, Neide Aparecida de Souza
Title in Portuguese
Instrumento para mensurar presença social em curso de graduação ofertado na modalidade a distância
Keywords in Portuguese
Ambiente virtual de aprendizagem
Educação a distância
Presença social
Retenção
Abstract in Portuguese
A Educação a Distância tem crescido de forma muito expressiva nos últimos anos. Com esse crescimento, a preocupação com a qualidade em cursos ofertados nessa modalidade tem aumentado. Para nortear gestores sobre o que é qualidade nessa modalidade de ensino, referenciais de qualidade foram criados pelo Ministério da Educação, objetivando orientá-los na concepção e na condução dos seus cursos. Um dos fatores abordado nesse referencial de qualidade se trata de que o estudante deve ser o centro do processo educacional, no qual os cursos devem prever vias efetivas de comunicação para que o estudante não se sinta isolado e consequentemente venha a abandoná-lo, diminuindo os índices de retenção dos estudantes e aumentando os índices de evasão. Portanto, o tema presença social, que é a forma com que o estudante se sente pertencente ao seu curso, contribui para o aumento da qualidade do mesmo. Diante disso, foi realizado um levantamento bibliográfico sobre o tema e seus benefícios para essa modalidade de ensino. Também foram apresentadas estratégias que podem ser utilizadas para fomentar a presença social, no que tange o ambiente virtual de aprendizagem quanto aos professores/tutores e estudantes. Porém, para que a presença social seja detectada é necessário que se tenha um instrumento válido e confiável. Diante disso, foram pesquisados instrumentos existentes que pudessem contribuir para atingir o objetivo desta pesquisa. Na pesquisa foi encontrado um instrumento validado num contexto educacional que se mostrou importante para esta pesquisa. Esse instrumento, para ser validado no contexto em que a pesquisa foi realizada, passou por tradução, consulta a especialistas e pré-teste, antes da sua aplicação. Posteriormente, o instrumento foi aplicado para estudantes de um curso de graduação de uma Instituição de Ensino Superior particular e para seus professores/tutores. Para verificar a confiabilidade do construto, foi utilizado o alfa de Cronbach e para a validade do construto foi utilizada a análise fatorial. As análises dos dados mostraram que o instrumento, resultado desta pesquisa, é confiável e válido, podendo contribuir efetivamente para mensurar presença social em cursos de graduação a distância e contribuir com estratégias para melhorar ações nos cursos.
Title in English
Instrument to measure social presence in undergraduate distance education courses
Keywords in English
Distance education
Retention
Social presence
Virtual learning environment
Abstract in English
Distance education has increased quite significantly in recent years and this growth has in turn heightened concern about the quality of courses offered in this mode. To guide course managers on what is quality in this type of education, quality guidelines were created by Brazils Ministry of Education in order to guide them in the design and conduction of their courses. One of the factors discussed in this quality referential regards that the student should be the center of the educational process. This means that the courses should provide effective means of communication so that the student does not feel isolated and as a result abandon the course, thereby decreasing students retention rates and increasing dropout rates. Therefore, the theme social presence, which is the way for a student to feel he belongs to his course, contributes to increasing the quality of the course. Therefore, a literature review was conducted on the subject and its benefits to this type of education. Additionally, strategies that can be used to foster social presence were presented both in terms of the virtual learning environment as well as teachers/tutors and students. However, for social presence to be detected it is necessary to have a valid and reliable instrument. Therefore, the existing instruments that could help achieve the goal of this research were investigated and an instrument validated in an educational context was found, which was vital for this research. For this instrument to be validated in the context in which the research was conducted, prior to its application, it was translated and experts were consulted and pre-test were performed. The instrument was then administered to undergraduate students in a private Higher Education Institution as well as to their teachers/tutors. Cronbach's alpha was used to verify the construct reliability and the factor analysis was used to verify the construct validity. The data analysis showed that the instrument, the result of this research, is reliable and valid and can effectively contribute to measure social presence in undergraduate distance courses as well as contribute with strategies to improve course activities.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-07-23
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • PEREZ, A. F., e OLIVEIRA NETO, J. D. [06] Identificação da presença social em cursos a distância de capacitação docente para ead. In SIED-EnPED 2012, São Carlos, 2012. SIED-EnPED 2012., 2012.
  • PEREZ, A. F., e OLIVEIRA NETO, JOSÉ DUTRA DE. [06] Identificando presença social em um curso de graduação a distância como estratégia para retenção de estudantes. In 10th CONTECSI International Conference on Information Systems and Technology Management, São Paulo, 2013. 10th CONTECSI International Conference on Information Systems and Technology Management., 2013. Resumo.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.