• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2015.tde-08052015-172157
Document
Author
Full name
Luiz Henrique de Araujo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2015
Supervisor
Committee
Saeki, Toyoko (President)
Santos, Manoel Antonio dos
Souza, Jacqueline de
Title in Portuguese
O saber e a prática das cuidadoras no contexto da residência terapêutica
Keywords in Portuguese
Cuidadores
Desinstitucionalização
Psicanálise
Saúde Mental
Serviços Residenciais Terapêuticos
Abstract in Portuguese
O presente estudo teve como objetivo analisar o saber e a prática das cuidadoras no contexto da residência terapêutica. Apoiou-se no referencial teórico da psicanálise. Trata-se de uma pesquisa descritivo exploratória com abordagem metodológica qualitativa, realizada em um Serviço Residencial Terapêutico, situado no interior paulista. Participaram do estudo doze cuidadoras que atuavam em cinco residências terapêuticas. Após a aprovação do estudo por um Comitê de Ética em Pesquisa com seres humanos, os dados foram coletados por meio de observação participante e entrevistas semiestruturada audiogravadas, complementadas pelo diário de campo, de abril a setembro de 2013. Os dados foram analisados, seguindo-se os pressupostos da análise de conteúdo temática. Da análise realizada, a partir dos textos produzidos, emergiram três categorias: Governança da Residência Terapêutica; A maternagem; O saber/fazer das cuidadoras. A primeira categoria, Governança da Residência revelou os diversos tipos de atividades realizadas pelas cuidadoras nas Residências, desde as atividades domésticas, de acompanhamento e encaminhamento dos moradores nas questões de saúde, e também nas atividades de lazer (festas, passeios e viagens); e como essas atividades repercutem na relação cuidador-morador. A categoria A maternagem revelou os sentimentos das cuidadoras mobilizados e atualizados pela relação transferencial com os moradores: amor, carinho, dó, raiva, saudade, medo. E como esse vínculo forte e positivo funciona como um norteador do processo de cuidado. A terceira categoria O saber/fazer das cuidadoras diz sobre a formação das cuidadoras, que operam inicialmente em sua prática a partir de um saber leigo, que permite um olhar para os moradores para além da doença e do diagnóstico, não técnico. Sendo assim, as cuidadoras se formam a partir de sua experiência de trabalho e de sua participação nas reuniões de equipe e de supervisão oferecidas pelo Serviço, onde se analisa e se compartilha as estratégias de cuidado encontradas, o não saber, as angústias, os acertos, os fracassos, entre outros
Title in English
knowledge and practice of caregivers in the context of therapeutic residence
Keywords in English
Caregivers, Deinstitutionalization
Mental Health
Psychoanalysis
Therapeutic Residential Services
Abstract in English
The present study aimed to assess the knowledge and practice of caregivers in the context of therapeutic residence. It was relied on the theoretical framework of psychoanalysis. This is an exploratory descriptive study with qualitative methodological approach, performed in a Therapeutic Residential Service, located in São Paulo state. The Study participants were twelve caregivers who worked in five therapeutic homes. After the study was approved by the Committee on Research Ethics on Human beings, the data were collected through participant observation and semi-structured audio recorded interview, supplemented by field diary, from April to September 2013. The data were analyzed, following the assumptions of thematic content analysis. From the analysis, coming out of the produced texts, three categories emerged: Therapeutic Residence Governance; The mothering; the caregiver's know-how. The first category, Residence Governance revealed various types of activities undertaken by caretakers in residences, from domestic activities, monitoring and referral of residents on health issues, and also in leisure activities (parties, outings and trips); and how these activities have an impact on caregiver-resident relationship. Category A mothering revealed the feelings of mobilized caregivers and updated by the transference relationship with the locals: love, affection, pity, anger, longing, fear. And how this strong and positive relationship functions as a guide in the care process. The third category the caregiver's know-how says about the training of caregivers, who initially operate in their practice from a lay knowledge, which allows a look to the residents beyond the disease and diagnosis, not technical. Thus, the caregivers are formed from their work experience and their participation in team meetings and supervision offered by the Service, where the care strategies found, the not knowing, the anguish, the successes , failures, among others, are analyzed and shared.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
LUIZHENRIQUEDEARAUJO.pdf (806.23 Kbytes)
Publishing Date
2015-06-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.