• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2024.tde-19072024-094157
Document
Author
Full name
Larissa Amorim de Freitas
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2024
Supervisor
Committee
Zanetti, Ana Carolina Guidorizzi (President)
Carvalho, José Carlos Marques de
Fonseca, Luciana Mara Monti
Silva, Aline Conceição
Title in Portuguese
Entendendo a psicose: desenvolvimento de um ebook interativo para a promoção da saúde mental
Keywords in Portuguese
Assistência à saúde mental
Detecção precoce
Enfermagem psiquiátrica
Estigma
Transtornos psicóticos
Abstract in Portuguese
O estágio inicial da psicose é considerado um período crítico e importante na determinação do curso da doença. Assim, oferecer alternativas para acelerar a busca de ajuda para o início do tratamento, redução da duração da psicose não tratada e do estigma, são essenciais para diminuir o impacto sobre os sintomas e funcionalidade do indivíduo acometido, e garantir a qualidade de vida de seus familiares. Nessa direção, a demora na busca por assistência entre indivíduos que vivenciam sintomas psicóticos pode derivar da falta de informação, principalmente, acerca dos sinais e sintomas. O desenvolvimento de estratégias educativas e intervenções no âmbito da saúde pública para informar sobre a psicose e incentivar a busca precoce pelo tratamento podem ser úteis para combater o estigma e para a promoção de um melhor prognóstico. Diante desse cenário, este estudo teve como objetivo desenvolver um material educativo, em formato de ebook, para informar sobre os transtornos psicóticos e os cuidados em saúde mental, com o intuito de facilitar a detecção precoce e aprimorar a assistência. Para a elaboração do material educativo foi realizado um estudo metodológico que percorreu as etapas propostas por Filatro: análise, design e desenvolvimento do design instrucional, com a finalidade de assegurar a qualidade e relevância do material. Desse modo, inicialmente foi conduzida uma revisão integrativa da literatura com a finalidade de identificar estratégias educativas e programas de detecção precoce e garantir a precisão do conteúdo do ebook. Em seguida, foi realizado um levantamento utilizando a ferramenta Google Trends para analisar as tendências de busca relacionadas aos transtornos psicóticos e aos cuidados em saúde mental pela população brasileira e orientar a elaboração do conteúdo do ebook de acordo com as demandas do público-alvo. Ainda, materiais educativos nacionais e internacionais em formato digital foram identificados e analisados para complementar e enriquecer o conteúdo do ebook. Todos os dados obtidos foram sintetizados na construção visual e textual de uma versão preliminar do ebook, elaborada em um documento no Microsoft Word®, conforme as recomendações sobre a produção de folhetos para informação ao paciente. A versão preliminar foi avaliada e revisada por todas as pesquisadoras envolvidas no estudo. Assim, uma segunda versão do ebook foi obtida e encaminhada para a revisão gramatical. O material educativo foi desenvolvido por quatro enfermeiras, com o apoio de uma equipe de diagramação e design. A versão final do ebook aborda uma variedade de tópicos, que incluem a definição de psicose e diagnósticos, epidemiologia, fatores de risco, sinais prodrômicos, estigma e mitos, cuidados em saúde mental, orientações de apoio, serviços de saúde, diagnóstico, tratamento, estratégias de recuperação e prevenção de recaídas. O material foi dividido em dez capítulos, com a inclusão de elementos pré-textuais e pós-textuais. Conclui-se que o ebook desenvolvido, ao fornecer uma fonte confiável de informação sobre os transtornos psicóticos para a comunidade geral, pode ser um recurso importante para auxiliar na detecção precoce e melhoria da assistência aos indivíduos acometidos por essa condição de saúde.
Title in English
Understanding psychosis: development of an interactive ebook for mental health promotion
Keywords in English
Early detection
Mental health assistance
Psychiatric nursing
Psychotic disorders
Stigma
Abstract in English
The early stages of psychosis are considered to be a critical and important period in determining the course of the illness. Therefore offering alternatives to accelerate seeking help to initiate the treatment, reducing the duration of untreated psychosis and stigma are essential to reducing the impact on the individual's symptoms and functionality and to improve the quality of life of their relatives. The delay in seeking care among individuals experiencing psychotic symptoms may stem from a lack of information, mainly, about the signs and symptoms. Thus, the development of educational strategies and public health interventions to inform people about psychosis and encourage them to seek treatment early may be useful in combating stigma and promoting a better prognosis. Given this scenario, the aim of this study was to develop educational material, in ebook format, to provide information about psychotic disorders and mental health care, to help the early detection and improving care. A methodological study was carried out to develop the educational material following stages proposed by Filatro: analysis, design and development of the instructional design, in order to ensure the quality and relevance of the material. Initially, an integrative literature review was conducted to identify educational strategies and early detection programs to ensure the accuracy of the ebook's content. Thus, initially an integrative literature review was conducted to identify educational strategies and early detection programs and to ensure the accuracy of the ebook's content. Next, a survey was carried out using the Google Trends tool to analyze search trends related to psychotic disorders and mental health care by the Brazilian population and guiding the development of the ebook's content according to the demands of the target audience. In addition, national and international educational materials in digital format were identified to complement and enrich the content of the ebook. All data obtained was synthesized in the visual and textual construction of a preliminary version of the ebook, prepared in a Microsoft Word® document, in accordance with the recommendations on the production of leaflets for patient information. The preliminary version was evaluated and revised by the research team of this study. Thus, a second version of the ebook was obtained and sent for grammar review. The educational material was developed by four nurses, with the support of a layout and design team. The final version of the ebook covers a variety of topics, including the definition of psychosis and diagnoses, epidemiology, risk factors, prodromal signs, stigma and myths, mental health care, support guidelines, health services, diagnosis, treatment, recovery strategies and relapse prevention. The material was divided into ten chapters, with the inclusion of pre-textual elements and post-textual elements. It is concluded that the ebook developed, by providing a reliable source of information on psychotic disorders for the general community, can be an important resource to help in the early detection and improvement of care for individuals affected by this health condition.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
LarissaAmorim.pdf (12.73 Mbytes)
Publishing Date
2024-07-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.