• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.22.2019.tde-29032019-163423
Document
Author
Full name
Valtuir Duarte de Souza Júnior
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2018
Supervisor
Committee
Mendes, Isabel Amelia Costa (President)
Costa, Simone de Godoy
Rangel, Elaine Maria Leite
Tori, Romero
Title in Portuguese
Simulação de realidade virtual imersiva no procedimento de punção venosa periférica para coleta de sangue a vácuo
Keywords in Portuguese
Coleta de amostras sanguíneas
Enfermagem
Realidade virtual
Simulação
Treinamento por simulação
Abstract in Portuguese
A punção venosa periférica é a inserção de dispositivos por veia periférica para acesso à corrente sanguínea, como na coleta de sangue para exames; embora seja um procedimento comum no tratamento intra-hospitalar, é complexo e exige competência profissional. A realização desse procedimento de forma inadequada pode colocar em risco a saúde do paciente, podendo provocar diversas complicações ao seu tratamento. A pesquisa teve como objetivo desenvolver e validar a primeira versão de um simulador de realidade virtual (RV) imersiva para o procedimento de punção venosa periférica para coleta de sangue a vácuo no paciente adulto. Revisão integrativa da literatura permitiu verificar as estratégias de ensino de punção venosa periférica na enfermagem. Procedeu-se, em seguida, um estudo com delineamento metodológico para desenvolver e validar a primeira versão do simulador. O uso de recursos tecnológicos como estratégias de ensino em enfermagem está em expansão, porém a simulação com RV, principalmente no ensino de punção venosa periférica, ainda é um vasto campo a ser explorado. Foi desenvolvida a primeira versão de um simulador de RV para a coleta de sangue à vácuo no adulto - o VIDA-Enfermagem v1.0, o qual foi avaliado por profissionais e graduandos de enfermagem. Foram considerados válidos 79,6% dos itens avaliados pelos profissionais e 66,7% dos itens avaliados pelos graduandos. As sugestões propostas pelos sujeitos da pesquisa para melhorias do sistema, em sua maioria, são passíveis de aceitação no decorrer do incremento das versões seguintes. Mesmo havendo necessidade de revisão de diversos itens, na avaliação dos participantes, o simulador foi considerado uma ferramenta promissora e inovadora para o ensino do procedimento de punção venosa periférica para coleta de sangue a vácuo em paciente adulto, para graduandos de enfermagem que estão se iniciando no estudo da temática e da técnica, como estratégia a ser combinada com os recursos já utilizados atualmente no ensino do procedimento. É relevante que se invista em estratégias inovadoras e motivadoras para aplicação no ensino de enfermagem, principalmente com o uso da realidade virtual imersiva
Title in English
Immersive virtual reality simulation in the peripheral venipuncture procedure for vacuum blood collection
Keywords in English
Blood specimen collection
Nursing
Simulation
Simulation training
Virtual reality
Abstract in English
Peripheral venipuncture is the insertion of a peripheral venous device to access bloodstream, such as in blood collection for tests; although it is a common procedure in in-hospital treatment, it is complex and requires professional competence. Failure to perform this procedure may put the patient's health at risk, and may cause several complications to his/her treatment. This study aimed to develop and validate the first version of an immersive virtual reality (VR) simulator for the peripheral venipuncture procedure for vacuum blood collection in adult patient. Teaching strategies of peripheral venipuncture in nursing were verified through an integrative literature review. Then, a study with a methodological design was performed to develop and validate the first version of the simulator. The use of technological resources such as teaching strategies in nursing is expanding; however, the simulation with VR, mainly in the teaching of peripheral venipuncture, is still a vast field to be explored. The first version of a VR simulator for vacuum blood collection in adult patient was developed - VIDA-Enfermagem v1.0, which was evaluated by professionals and undergraduate nursing students. 79.6% of the items evaluated by the professionals and 66.7% of the items evaluated by the undergraduate students were considered valid. The suggestions proposed by the research subjects for system improvements, for the most part, may be included in the following versions. Although it was necessary to review several items, in the evaluation of the participants, the simulator was considered a promising and innovative tool for the teaching of the peripheral venipuncture procedure for vacuum blood collection in adult patients, for nursing undergraduate students who are beginning the study of the subject and technique, as a strategy to be combined with the resources already used in the teaching of the procedure. It is relevant to invest in innovative and motivating strategies for application in nursing teaching, especially with the use of immersive virtual reality
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-07-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.