• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.25.2024.tde-07082024-114731
Document
Author
Full name
Sonia Mercedes Yusty Osorio
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Bauru, 2024
Supervisor
Committee
Brasolotto, Alcione Ghedini (President)
Godoy, Juliana Fernandes
Abramides, Dagma Venturini Marques
Queiroz, Anna Alice Figueiredo de Almeida
 
Title in Portuguese
Análise da motivação para mudanças de comportamento de pessoas disfônicas.
Keywords in Portuguese
Autoavaliação
Disfonias
Estágios motivacionais
Modelo transteórico de mudança
Terapia de voz
Abstract in Portuguese
O paciente com disfonia pode se encontrar em diferentes estágios motivacionais para as mudanças necessárias ao processo de reabilitação vocal. O Modelo Transteórico pode contribuir para a compreensão dos estágios motivacionais em diversas áreas e, para isso, podem ser usados diversos instrumentos que devem ter suas aplicações melhor compreendidas na área de voz. Objetivos: Analisar a motivação para mudanças de comportamento de pessoas disfônicas, buscando verificar se há diferenças no estágio de motivação para tratamento vocal e na qualidade de vida em voz entre homens e mulheres disfônicos; se há relação entre o estágio de motivação para tratamento vocal de pessoas disfônicas com as variáveis idade, sexo, tipo de disfonia e qualidade de vida em voz; se tais variáveis são preditoras do estágio de motivação para tratamento vocal; se há diferença no estágio de motivação para tratamento vocal e na qualidade de vida em voz após um período de terapia vocal, além de conhecer o grau de motivação para tratamento vocal de pacientes com disfonia por meio da aplicação da régua de prontidão adaptada para cuidados com a voz e sua relação com a qualidade de vida em voz e com o estágio de motivação para tratamento vocal. Métodos: Foram analisados retrospectivamente os resultados dos instrumentos de autoavaliação: URICA-V e Qualidade de Vida em Voz (QVV) de 81 pacientes antes de terapia vocal e 44 pacientes antes e após um período de terapia vocal. Foram aplicados, a distância e de forma síncrona, os instrumentos QVV, URICA-V e Régua de Prontidão em Voz (RP-V), adaptada para o presente estudo, com 27 pacientes disfônicos em início de terapia vocal. Resultados: Não houve diferença das variáveis do QVV e da URICA-V, quando comparados os subgrupos masculino e feminino (teste t Student). O escore geral da escala URICA-V correlacionou-se negativamente com os escores do QVV (teste Pearson). Dentre as variáveis sexo, diagnóstico, idade e QVV, o domínio global do QVV relacionou-se positivamente ao escore da URICA-V (análise de regressão linear múltipla). Ao comparar os momentos pré e pós terapia, não houve diferença no escore da URICA-V, mas houve redução da pontuação das questões do estágio de pré-contemplação e aumento nas questões do estágio de ação, além de aumento nos escores do QVV socioemocional e global (teste t Pareado). Os escores da RP-V foram elevados para todas as perguntas, e não houve correlação entre as perguntas da RP-V e a pontuação da URICA-V, nem os domínios do QVV (teste Spearman). Conclusões: O escore global do QVV é um preditor do estágio de motivação do paciente para a terapia vocal e, quanto menor a qualidade de vida em voz, maior o estágio de prontidão para mudanças, medido pela URICA-V. Após os primeiros meses de terapia, houve aumento de pontuação para o estágio de ação, mas sem diferença no escore da URICA-V; no entanto, houve melhor qualidade de vida em voz. Os valores das questões da RP-V não se correlacionaram com os demais instrumentos aplicados.
 
Title in English
Analysis of motivation for behavioral changes in dysphonic people
Keywords in English
Dysphonias
Motivational stages
Self-assessment
Transtheoretical model of change
Voice therapy
Abstract in English
Patients with dysphonia may experience varying stages of motivation when it comes to making the necessary changes in the vocal rehabilitation process. The Transtheoretical Model can help in understanding the motivational stages across various areas, and for this, different instruments can be used, whose applications should be better understood in the field of voice. Objectives: To analyze the motivation for behavior change in individuals with dysphonia, aiming to verify If there are differences in the stage of motivation for vocal treatment and in the quality of life in voice between dysphonic men and women; If there is a relationship between the stage of motivation for vocal treatment in dysphonic individuals and variables such as age, gender, type of dysphonia, and quality of life in voice; If these variables are predictors of the stage of motivation for vocal treatment; If there is a difference in the stage of motivation for vocal treatment and in the quality of life in voice after a period of vocal therapy; To understand the degree of motivation for vocal treatment in patients with dysphonia through the application of the readiness ruler adapted for voice care and its relation to the quality of life in voice and the stage of motivation for vocal treatment. Methods:The results of the self-assessment instruments URICA-V and Quality of Life in Voice (QVV) were retrospectively analyzed for 81 patients before vocal therapy and 44 patients before and after a period of vocal therapy. The QVV, URICA-V, and the Voice Readiness Ruler (RP-V), adapted for this study, were administered remotely and synchronously to 27 dysphonic patients at the beginning of vocal therapy. Results: There was no difference in the QVV and URICA-V variables when comparing male and female subgroups (t-test Student). The overall score of the URICA-V scale was negatively correlated with the QVV scores (Pearson test). Among the variables gender, diagnosis, age, and QVV, the global domain of the QVV was positively related to the URICA-V score (multiple linear regression analysis). When comparing pre- and post-therapy moments, there was no difference in the URICA-V score, but there was a reduction in the pre-contemplation stage scores and an increase in the action stage scores, as well as an increase in the socio-emotional and global QVV scores (paired t-test). The RP-V scores were high for all questions, and there was no correlation between the RP-V questions and the URICA-V scores, nor the QVV domains (Spearman test). Conclusions: The global QVV score is a predictor of the patient's motivation stage for vocal therapy, and the lower the quality of life in voice, the higher the readiness stage for changes, as measured by the URICA-V. After the first few months of therapy, there was an increase in the action stage scores, but no difference in the URICA-V score; however, there was an improvement in the quality of life in voice. The RP-V question values did not correlate with the other instruments applied.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-08-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors.
CeTI-SC/STI
© 2001-2024. Digital Library of Theses and Dissertations of USP.