• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.27.2006.tde-03062009-120522
Document
Author
Full name
Helena Gomes dos Reis Pessoa
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2006
Supervisor
Committee
Fajardo, Carlos Alberto (President)
Fabris, Annateresa
Favaretto, Celso Fernando
Title in Portuguese
Auto - Retrato - o espelho, as coisas
Keywords in Portuguese
Espelho
Imagem
Indicial
Repetição
Representação
Abstract in Portuguese
O tema desta pesquisa é o auto-retrato. Para sua realização foram usados três meios: pintura, fotografia e projeto gráfico. A pesquisa tem como ponto de partida estabelecer relações entre pintura como meio de representação (subjetividade + fenomenologia) e a fotografia como um meio indicativo (subjetividade + máquina/programa)1. Além de reforçar as questões relativas à auto-representação e à produção da própria imagem, o projeto faz um paralelo entre o auto-retrato pintado e o auto-retrato fotografado, buscando circunscrever as especificidades de cada um desses meios. Um conjunto de regras fixas e um método operacional foram determinados para a execução dos auto-retratos. Faz parte do corpus do projeto a construção de um livro (com o conjunto das imagens produzidas pelo meio fotográfico), juntamente com a execução da instalação composta pelos 238 auto-retratos pintados. O projeto tem ainda por objetivo aprofundar uma reflexão sobre o princípio constitutivo do eu contemporâneo. 1 Vilém Flusser, Ensaio sobre a fotografia: para uma filosofia da técnica, cap.3.
Title in English
Auto - Retrato - o espelho, as coisas
Keywords in English
Espelho
Imagem
Indicial
Repetição
Representação
Abstract in English
The main subject of this research is the self-portrait. Three methods have been used to accomplish it: Painting, photography and graphic design. The aim of the research is to establish relations between the painting as a method of representation (subjectivity + phenomenology) and the photography as an indicative method (subjectivity + machine/program)*. In addition to supporting the questions relative to self-representation and the production of ones self image, the project creates a link between the selfportrait as a painting and the self-portrait as a photo while attempting to enclose the specifications of each method. Certain fixed rules and a whole operational method has been established for the creation of the selfportraits. Another section of the project is the assembling of a book (with the entire collection of images produced using the photographic method), together with the creation of the installation composed by 238 self-portrait paintings. Another intention of the project is to broaden the understanding of the basic contemporary concept of the . *Vilém Flusser, Ensaio sobre a fotografia: para uma filosofia da técnica, cap.3.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
4121124.pdf (971.82 Kbytes)
Publishing Date
2009-07-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.