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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2005.tde-08102007-211215
Document
Author
Full name
Luciana Moretti Fernandez
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2005
Supervisor
Committee
Matos, Heloiza Helena Gomes de (President)
Costa, Maria Cristina Castilho
Elias, Margarethe Steinberger
Title in Portuguese
"Hiperterrorismo e mídia na comunicação política"
Keywords in Portuguese
comunicação política
islamismo
mídia
opinião pública
terrorismo
Abstract in Portuguese
O terrorismo tem hoje uma estrutura reticular e hipertrofiada e é percebido como ameaça à segurança internacional. Entre suas características estão o potencial de destruição em massa e o uso estratégico da mídia como via de acesso ao sistema de comunicação política, onde concorre pela cristalização das idéias dominantes e pela conquista dos públicos. Este estudo tem como objetivos identificar as características do terrorismo contemporâneo, observar como utiliza a mídia para sua projeção na esfera de visibilidade pública e finalmente realizar um mapeamento do enquadramento que recebeu nas revistas Isto É, Veja e Carta Capital entre setembro de 1999 e outubro de 2004. Concluiu-se que o terrorismo utiliza a ameaça para se projetar no espaço midiático, que efetivamente concorre pelo debilitamento moral do inimigo e pela conquista de apoio público e recursos, e que é apresentado na mídia como uma forma de guerra assimétrica que revela um conflito ideológico bipolar entre o liberalismo ocidental e o totalitarismo do islamismo radical.
Title in English
Hyperterrorism and the media in the political communication arena
Keywords in English
islamism
media
political communication
public opinion
terrorism
Abstract in English
Terrorism nowadays has a reticular, hypertrophic structure and it is seen as an international security threat. Among its characteristics are the potential for mass destruction and the strategic use of the media as a means of propelling itself into the political communication system seeking to enforce its ideas and win over public opinion. The aim of this study is to identify the features of contemporary terrorism, observe how it uses the media to advance its ideas in the public arena and, finally, examine how Brazil’s leading magazines Isto É, Veja and Carta Capital framed this issue between September 1999 and October 2004. In conclusion, terrorism uses threats to feature in the media, helping to morally weaken the enemy and win over public support and resources. The media, meanwhile, presents terrorism as a form of asymmetric warfare that highlights a bipolar ideological conflict between western liberalism and the totalitarianism of radical Islamism.
 
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Publishing Date
2008-04-07
 
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